• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DIGITALA VERKTYG INOM HÖGRE UTBILDNING En kvalitativ studie om hur Covid-19 pandemin påverkat universitetslärares inställning till digitala verktyg i undervisningen

Sammanfattning
På grund av pandemin 2020 fick miljoner lärare och studenter inom högre utbildning världen över ställa om till utbildning på distans. Denna typ av undervisning bedrevs främst med hjälp av digitala verktyg. I studier publicerade tidigt under pandemin har det framgått viss problematik kring hur lärare hanterat omställningen relaterat till digitala verktyg. I mars 2022 togs i Sverige beslutet att rekommendera en återgång till campusbaserad undervisning, denna studie syftar till att undersöka hur lärares attityd till digitala verktyg har påverkats av perioden med distansutbildning vid kris nu när den har passerat. Studien är kvalitativ och genomfördes med semistrukturerade intervjuer med fyra lärare inom högre utbildning på ett svenskt lärosäte. Intervjuerna strukturerades utifrån ramverket Technology Acceptance Model för att bilda en uppfattning om vilka faktorer som påverkat lärarnas inställning till digitala verktyg under pandemin. Resultatet visar att lärares inställning till digitala verktyg i stort varit positiv. Detta på grund av att de verktyg som kommit till användning godtyckligt täckt upp de behov lärarna haft. I de fall verktygen upplevdes som otillräckliga hade lärare möjlighet att välja andra alternativ vilket bidrog till en mer positiv inställning över lag. Alla lärare som intervjuades uppskattade även sin tekniska kompetens som god, vilket är ytterligare en faktor till deras i stort positiva attityd. Lärarna spekulerade även att de lärare som inte har lika hög teknisk kompetens lärt sig mer under perioden med distansutbildning vid kris till följd av tvångsaspekten av situationen. Detta kan antyda att situationen accelererat digitaliseringen inom högre utbildning med flera år.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72426
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Thesis (483.1Kb)
Datum
2022-06-29
Författare
Enkvist, Carl
Karlsson, Marcus
Nyckelord
Digitala verktyg
digitalisering
distansutbildning vid kris
högre utbildning
kvalitativ studie
Technology Acceptance Model
Serie/rapportnr.
2022:148
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV