dc.contributor.author | Enkvist, Carl | |
dc.contributor.author | Karlsson, Marcus | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T12:38:43Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T12:38:43Z | |
dc.date.issued | 2022-06-29 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72426 | |
dc.description.abstract | På grund av pandemin 2020 fick miljoner lärare och studenter inom högre utbildning
världen över ställa om till utbildning på distans. Denna typ av undervisning bedrevs
främst med hjälp av digitala verktyg. I studier publicerade tidigt under pandemin har
det framgått viss problematik kring hur lärare hanterat omställningen relaterat till
digitala verktyg. I mars 2022 togs i Sverige beslutet att rekommendera en återgång
till campusbaserad undervisning, denna studie syftar till att undersöka hur lärares
attityd till digitala verktyg har påverkats av perioden med distansutbildning vid kris
nu när den har passerat. Studien är kvalitativ och genomfördes med
semistrukturerade intervjuer med fyra lärare inom högre utbildning på ett svenskt
lärosäte. Intervjuerna strukturerades utifrån ramverket Technology Acceptance
Model för att bilda en uppfattning om vilka faktorer som påverkat lärarnas inställning
till digitala verktyg under pandemin. Resultatet visar att lärares inställning till
digitala verktyg i stort varit positiv. Detta på grund av att de verktyg som kommit till
användning godtyckligt täckt upp de behov lärarna haft. I de fall verktygen
upplevdes som otillräckliga hade lärare möjlighet att välja andra alternativ vilket
bidrog till en mer positiv inställning över lag. Alla lärare som intervjuades
uppskattade även sin tekniska kompetens som god, vilket är ytterligare en faktor till
deras i stort positiva attityd. Lärarna spekulerade även att de lärare som inte har lika
hög teknisk kompetens lärt sig mer under perioden med distansutbildning vid kris
till följd av tvångsaspekten av situationen. Detta kan antyda att situationen
accelererat digitaliseringen inom högre utbildning med flera år. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | 2022:148 | en_US |
dc.subject | Digitala verktyg | en_US |
dc.subject | digitalisering | en_US |
dc.subject | distansutbildning vid kris | en_US |
dc.subject | högre utbildning | en_US |
dc.subject | kvalitativ studie | en_US |
dc.subject | Technology Acceptance Model | en_US |
dc.title | DIGITALA VERKTYG INOM HÖGRE UTBILDNING En kvalitativ studie om hur Covid-19 pandemin påverkat universitetslärares inställning till digitala verktyg i undervisningen | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |