Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Karin
dc.contributor.authorMöllstam, Jacob
dc.date.accessioned2022-06-30T07:04:52Z
dc.date.available2022-06-30T07:04:52Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72432
dc.descriptionThe educational system is transformed by the increased use of digital tools and platforms. Platforms are created by someone with an agenda in turn giving the platforms an agency that empowers or limits different ways of teaching. It is interesting to study how teachers are affected by platforms in designing their teaching. We used a series of semi-structured qualitative interviews complemented by conducting a Cognitive walkthrough where the respondents showed us how they use assigned platforms as a part of their day to day work. Six teachers who teach at different age levels and in different school districts described and demonstrated how they design and conduct their courses in relation to the digital infrastructure used at their school. The aim of the study is to contribute to a greater understanding of how a school's digital infrastructure affects how teachers teach within that infrastructure. The main findings of this study show that platforms affect teachers more than they might realize. We can also see that the educational infrastructure at the school level is highly affected by decisions made at the management level and that to varying extents are still integrated in the day to day operations at the school. The infrastructure is also affected by a lack of in-service training regarding the pedagogical potential and impact of platforms. Our results show that teachers are largely free to decide how they use the assigned platforms but are also quite lonely in implementing the schools digital infrastructure. That leaves teachers vulnerable to the inherent tendency of infrastructures conserving established norms and conventions. It also leaves them open to being impacted by commercial interests that might not be aligned with what is best for them or their students.en_US
dc.description.abstractSkolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet. Därför är det intressant att undersöka hur den utvecklingen påverkar lärares möjligheter att designa och utforma sin undervisning. Metoden vi använde oss av är en semistrukturerad intervju av kvalitativ karaktär som kompletteras med att respondenterna visar hur de använder sina plattformar i en så kallad kognitiv genomgång. Sex lärare som är verksamma inom olika skolformer och skolhuvudmän visar och beskriver hur de har organiserat och genomfört sin undervisning i relation till den plattform som används på skolan. Syftet med studien är att bidra med ökad förståelse kring hur skolans infrastruktur förändras med användningen av olika plattformar och vilken påverkan det kan ha på lärares undervisning inom den infrastrukturen. De huvudsakliga resultatet vi kan se är att plattformarna påverkar lärares undervisning utan att de alltid märker det själva och att lärare också påverkas av pedagogiska vägval kopplade till hur plattformarna ska användas på den lokala skolenheten. Vi kan också se att skolans digitala infrastruktur i stor grad präglas av beslut som skolledningen tidigare har fattat på området och som i olika grad fortfarande är förankrade i verksamheten. Dessutom präglas infrastrukturen av att det saknas kontinuerlig fortbildning om plattformarnas pedagogiska potential och påverkan. Sammantaget skapas en situation där lärare blir fria att utforma sin egen användning av de tilldelade plattformarna men också ensamma i att implementera skolans digitala infrastruktur. Vad som händer när de blir ensamma med det ansvaret är att de riskerar att falla offer för infrastrukturens och plattformens inneboende krafter. Det förstärker redan etablerade konventioner och möjliggör att kommersiella intressen får större inflytande.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries2022:082en_US
dc.subjectSkolaen_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectlärplattformen_US
dc.subjectsociomateriellt perspektiven_US
dc.subjectinfrastrukturen_US
dc.subjectaffordansen_US
dc.titleATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastrukturen_US
dc.title.alternativeTeaching with platforms - teachers' perceptions of their schools digital infrastructureen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record