• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur

Teaching with platforms - teachers' perceptions of their schools digital infrastructure

Abstract
Skolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet. Därför är det intressant att undersöka hur den utvecklingen påverkar lärares möjligheter att designa och utforma sin undervisning. Metoden vi använde oss av är en semistrukturerad intervju av kvalitativ karaktär som kompletteras med att respondenterna visar hur de använder sina plattformar i en så kallad kognitiv genomgång. Sex lärare som är verksamma inom olika skolformer och skolhuvudmän visar och beskriver hur de har organiserat och genomfört sin undervisning i relation till den plattform som används på skolan. Syftet med studien är att bidra med ökad förståelse kring hur skolans infrastruktur förändras med användningen av olika plattformar och vilken påverkan det kan ha på lärares undervisning inom den infrastrukturen. De huvudsakliga resultatet vi kan se är att plattformarna påverkar lärares undervisning utan att de alltid märker det själva och att lärare också påverkas av pedagogiska vägval kopplade till hur plattformarna ska användas på den lokala skolenheten. Vi kan också se att skolans digitala infrastruktur i stor grad präglas av beslut som skolledningen tidigare har fattat på området och som i olika grad fortfarande är förankrade i verksamheten. Dessutom präglas infrastrukturen av att det saknas kontinuerlig fortbildning om plattformarnas pedagogiska potential och påverkan. Sammantaget skapas en situation där lärare blir fria att utforma sin egen användning av de tilldelade plattformarna men också ensamma i att implementera skolans digitala infrastruktur. Vad som händer när de blir ensamma med det ansvaret är att de riskerar att falla offer för infrastrukturens och plattformens inneboende krafter. Det förstärker redan etablerade konventioner och möjliggör att kommersiella intressen får större inflytande.
Degree
Student essay
Other description
The educational system is transformed by the increased use of digital tools and platforms. Platforms are created by someone with an agenda in turn giving the platforms an agency that empowers or limits different ways of teaching. It is interesting to study how teachers are affected by platforms in designing their teaching. We used a series of semi-structured qualitative interviews complemented by conducting a Cognitive walkthrough where the respondents showed us how they use assigned platforms as a part of their day to day work. Six teachers who teach at different age levels and in different school districts described and demonstrated how they design and conduct their courses in relation to the digital infrastructure used at their school. The aim of the study is to contribute to a greater understanding of how a school's digital infrastructure affects how teachers teach within that infrastructure. The main findings of this study show that platforms affect teachers more than they might realize. We can also see that the educational infrastructure at the school level is highly affected by decisions made at the management level and that to varying extents are still integrated in the day to day operations at the school. The infrastructure is also affected by a lack of in-service training regarding the pedagogical potential and impact of platforms. Our results show that teachers are largely free to decide how they use the assigned platforms but are also quite lonely in implementing the schools digital infrastructure. That leaves teachers vulnerable to the inherent tendency of infrastructures conserving established norms and conventions. It also leaves them open to being impacted by commercial interests that might not be aligned with what is best for them or their students.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72432
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Thesis (793.8Kb)
Date
2022-06-30
Author
Berg, Karin
Möllstam, Jacob
Keywords
Skola
digitalisering
undervisning
lärplattform
sociomateriellt perspektiv
infrastruktur
affordans
Series/Report no.
2022:082
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV