Show simple item record

dc.contributor.authorLundebring, Annaswe
dc.contributor.authorKarlsson, Ashaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:17Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:17Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7246
dc.description.abstractUppsatsen beskriver hur lärare på två olika skolor arbetar med IUP och vilken information de har fått om detta samt vad föräldrar vet om de individuella utvecklingsplanerna. Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur lärarna på dessa skolor arbetar med IUP i praktiken samt att undersöka vilken kunskap föräldrarna på dessa skolor har om IUP. Vi har fyra frågor: "Hur anser lärarna att arbetet med de individuella utvecklingsplanerna fungerar i praktiken?", "Anser lärarna att de fått tillräcklig information om hur de ska arbeta med IUP?", "Hur väl känner föräldrarna till de individuella utvecklingsplanerna?" och "Hur är föräldrar och elever delaktiga i utformningen av IUP?". För att besvara frågeställningarna gjordes en kvalitativ enkätundersökning som skickades ut till de två skolorna. Vi har även tagit del av litteratur som behandlar IUP. I studien framgår att lärarna anser sig ha erhållit tillräckligt med information om hur de ska arbeta med IUP men samtidigt anser de att det är svårt att veta hur den ska utformas eftersom det inte finns några riktlinjer för detta. Studien visar också att lärarna tycker att arbetet med IUP är väldigt givande men att det är svårt att få föräldrarna delaktiga. En majoritet av föräldrarna anser sig inte ha fått tillräcklig information om IUP. De känner sig mest delaktiga genom utvecklingssamtal och känner att deras kunskaper om IUP är begränsade. I denna studie framgår att kommunikationen mellan lärare och föräldrar brister vilket ger konsekvenser för eleverna. Kommunikationen mellan föräldrar och lärare bör bli bättre för att arbetet med de individuella utvecklingsplanerna ska kunna bli det redskap för ökad måluppfyllelse som regeringen önskade vid införandet av IUP.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectIUPswe
dc.subjectIndividuella utvecklingsplanerswe
dc.subjectdokumentationswe
dc.title"IUP ­ inte bara en pappersprodukt" En studie om vad lärare och föräldrar vet om de individuella utvecklingsplanerna.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record