• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolan

Sammanfattning
Syfte Syftet med vårt examensarbete är att studera vilken betydelse samlingen har för barns lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill även undersöka pedagogers och barns åsikter om samlingen i förskolan. Vi har fokuserat på följande frågeställningar för att uppnå vårt syfte: ·Vilken roll har pedagogen i samlingen? ·Vilka föreställningar har förskolebarnen om samlingen? ·Vad har samling för betydelse för barnens sociala och språkliga utveckling? Metod Vi har använt kvalitativa metoder som består av observationer och intervjuer med pedagoger och barn. Datainsamlingen genomfördes i 4 olika förskolor och undersöknings gruppen består av 8 kvinnliga förskollärare och 1 barn mellan 3-5 år. Materialet har bearbetats och analyserats kvalitativt. Resultat Vi kom fram till att samlingen är av stor betydelse för barns lärande och sociala och språkliga utveckling. Samlingen används som ett pedagogiskt verktyg för att uppnå olika mål i förskolan. Det framkommer också att samlingen är ett bra tillfälle att uppleva gemenskap och vikänsla. Vi undersökte vårt ämne från två perspektiv dvs. barn perspektiv och vuxen perspektiv. Utifrån barnens perspektiv ska samlingen vara rolig och spännande. De stillasittande aktiviteterna ska kompletteras med rörliga aktiviteter. Utifrån vuxnas perspektiv är samlingen ett tillfälle för pedagogerna att utveckla barnens olika förmågor och social kompetenser.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7250
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-113.pdf (174.0Kb)
Datum
2007
Författare
Tehseen, Rakhshanda
Valii, Mahnaz
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV