• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel En kvalitativ studie om covid-19s effekter på Ica Maxis e-handel

Sammanfattning
Titel: Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel Författare: Cecilia Ekelöf, Sanna Kristoffersen och Märtha Tilk Bakgrund: I samband med covid-19 infördes restriktioner och den fysiska kontakten mellan människor var tvungen att minska, vilket ledde till en enorm ökning av användandet av digitala tjänster, såsom e-handel. En av de branscher som i stor utsträckning påverkades av detta var dagligvarubranschen. Tillväxten skedde explosionsartat och i en takt som butikerna hade en utmaning att anpassa sig till. Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap om hur ett antal Ica Maxi butiker påverkats av covid-19 pandemin samt vilka temporära och bestående anpassningar som har gjorts. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie och författarna har använt ett abduktivt arbetssätt. Vid insamling av data till teoriavsnittet så har författarna använt litteraturstudier och för insamling av data till den empiriska studien utfördes intervjuer. Intervjuerna har utförts med fyra respondenter från Ica Maxi butiker lokaliserade runt om i Sverige. Slutsats: Covid-19 gav upphov till en enorm ökning av efterfrågan på e-handeln för Ica Maxi. Den största utmaningen som Ica Maxi ställdes inför var att efterfrågan på e-handeln översteg den tillgängliga kapaciteten, vilket butikerna främst hanterade genom att öka sin personalstyrka till e-handeln. Andra utmaningar som butikerna mötte var svårighet att planera sin kapacitet och brist på artiklar. Respondenterna är eniga om att e-handeln kommer fortsätta växa och är här för att stanna, men tillväxten kommer inte att ske i samma takt som under covid-19.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72521
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
21 22 1.pdf (642.8Kb)
Datum
2022-07-01
Författare
Ekelöf, Cecilia
Kristoffersen, Sanna
Tilk, Märtha
Serie/rapportnr.
Logistik 21/22:1
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV