AKK-användning med elever med flerfunktionsnedsättning - perspektiv från personalen i särskolan
AAC use with students with Profound Intellectual and Multiple Disabilities - perspectives from special education staff
Sammanfattning
Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka särskolepersonals uppfattningar om och erfarenheter av AKK-implementering med elever med flerfunktionsnedsättning. Data samlades in genom en digital enkät som besvarades av särskolepersonal från tre västsvenska kommuner (N = 41) och analyserades genom mixad metod (convergent design). Resultatet visade att de vanligast förekommande AKK-sätten var tecken som AKK, pratapparat med en knapp, foton och konkreta föremål. AKK implementerades i hög utsträckning och det fanns ingen signifikant skillnad mellan respondenter med respektive utan akademisk pedagogisk utbildning, förutom under lektionstid där de med akademisk pedagogisk utbildning använde AKK i signifikant högre utsträckning. Tillgång till tid och fortbildning samt ett välfungerande samarbete mellan aktörerna i elevens nätverk var faktorer som underlättade AKK-implementeringen, medan brister inom dessa områden blev hinder. Resultaten tyder på att personalen i särskolan har höga ambitioner att använda AKK, men att möjligheterna till detta påverkas av många interagerande faktorer. Behov av ytterligare forskning finns.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022-07-04Författare
Westling, Ellen
Larsson, Johanna
Nyckelord
Flerfunktionsnedsättning, AKK, särskola inriktning ämnes-områden, elevassistenter, speciallärare
Serie/rapportnr.
369
Språk
swe