• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det är jobbigt att räkna på tårna om man har skor på sig". En intervjuundersökning om undervisning och inlärning i matematik i grundskolans tidigare år

Abstract
Sammanfattning: Syfte: Att ta reda på hur lärarna lägger upp sin matematikundervisning och vilken syn de har på matematik. Vi vill också ta reda på vilken taluppfattning elever i grundskolans tidigare år har. Vi kommer även att redovisa lärarnas medvetenhet relaterat till elevernas matematikkunskaper. Huvudfråga: Hur ser de grundläggande matematikkunskaperna ut bland barn från förskoleklass till årskurs två? Vad har lärarna för uppfattning om elevernas kunskaper? Metod: Vi har genom intervjuer kartlagt vilka matematikkunskaper elever har från förskoleklass till årskurs två. Vi har intervjuat elever i fem olika klasser på två olika skolor. Vi har också intervjuat deras lärare angående vilken syn lärarna har på matematikundervisning, totalt deltog fem lärare och 10 elever i undersökningen. Resultat: Goda förkunskaper är viktigt för elevernas förståelse av taluppfattningen och utgör grund för vidare matematikinlärning. De flesta elever i vår undersökning hade goda förkunskaper för vidare matematikinlärning. De barn som finns beskrivna i resultatet hade olika svårigheter i matematik. I de flesta fall handlade det om bristande förståelse för taluppfattningen. Detta ledde till att eleverna inte kunde utföra uträkningar av addition och subtraktion. I vår undersökning uppmärksammade vi också att lärarna hade svårt att beskriva vilka matematikkunskaper eleverna hade.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7261
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-134.pdf (257.7Kb)
Date
2007
Author
Ternblad, Erika
Hamade, Myrvat
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV