• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inventering av bråk i modern didaktisk litteratur

Abstract
Inledning Avsikten med arbetet är att söka igenom moderna svensk- och engelskspråkiga didaktiska texter för att se vad som finns skrivet om bråk och bråkräkning. Samt att belysa didaktiska såsom elevers förförståelse, vad som lyfts fram som viktigt för att förstå bråk/bråkräkning och huruvida det är svårt att lära sig eller undervisa om bråk. Vi redovisar de olika uppfattningar det finns om bråk vi funnit. Metod Kvalitativ innehållsanalys av matematikdidaktiska texter med syfte att lyfta fram didaktiska aspekter kring undervisning av bråk och bråkräkning. Analysen har utförts med följande frågeställningar: Om vi i litteraturen finner att elever har svårt med bråkräkning, har de svårare för detta än för räkning med tal representerade i annan form? Är det specifikt bråken de har problem med eller är det matematiken i sin helhet eller kanske skolan som sådan? Vad är det med bråk som är svårt? Ligger problemet hos lärare eller elever eller kanske någon annanstans? Varför skall vi undervisa om bråkräkning om det nu är så svårt? Vilka aspekter i litteraturen lyfts fram som viktiga för att öka elevers förståelse av bråk/bråkräkning? Resultat Vi finner bland annat att en enad författarkår är av uppfattningen att bråk och bråkräkning är problematisk. Vi har sammanställt de didaktiska aspekter vi hittat i texterna i en lista som förhoppningsvis kan vara till nytta för blivande och utövande lärare i deras matematikundervisning. Slutsatser/Diskussion Vi har funnit att det finns goda belägg för att undervisningen och inlärningen av bråk blir bättre av att undervisningssituationen präglas av aktivt interagerande och varieras med hänsyn till de olika inlärningsstilarna. Vi har också sett exempel på redskap så som att bråket en halv med fördel kan användas som en utgångspunkt och referens då elever ofta har god förförståelse av detta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7263
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-136.pdf (242.5Kb)
Date
2007
Author
Holm, Clas
Nilsson, Jessica
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV