Strukturella problem inom addition och subtraktion - en fallstudie i år 3
Sammanfattning
Syfte
Syftet med studien var att ringa in de största strukturella problemområdena inom addition och
subtraktion i den aktuella undersökningsgruppen. Genom kartläggning av elevernas kunskaper i
skolår 3 identifierade vi brister och undersökte orsakerna till att de uppkommit.
Metod
För att nå vårt syfte använde vi oss av tre olika metoder. Vi började med att eleverna fick
genomföra en diagnos som vi sedan analyserade för att identifiera de strukturella
problemområdena. Diagnosen följdes sedan upp med elevintervjuer för att reda ut vilka
tankestrukturer och begreppsuppfattningar eleverna använde sig av.
Därefter genomförde vi samtal med några av lärarna på de berörda skolorna för att få reda på hur
undervisningen kan ha påverkat elevernas tankestrukturer och begreppsuppfattningar.
Resultat
Studien visade att många elever hade bristfälliga begreppsuppfattningar för
multienheter. En del av dessa elever hade den felaktiga begreppsuppfattningen
av flersiffriga tal som siffror placerade i en rad, vad vi i studien kallat en
sammanlänkad entalsuppfattning. Andra elever visade tydliga tecken på en en-
enhetsuppfattning, en begränsad begreppsstruktur som grundas på uppfattningen
av tal bestående av multienheter som enbart samlingar av ental.
Det största strukturella problemområdet vi identifierade var att eleverna inte
diskriminerade ordningen vid subtraktionsberäkningar. Detta kan dels bero på
brister i begreppsuppfattningen av subtraktion och dels på att eleverna
använder sig av räknemetoder som de inte har någon förståelse för.
Examinationsnivå
Student essay