Visa enkel post

dc.contributor.authorLervik, Christinaswe
dc.contributor.authorGelevska, Valentinaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:30Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:30Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7266
dc.description.abstractSyfte: Syftet är att undersöka hur dagens verksamma pedagoger ser på lekens betydelse för barns språkutveckling. Frågeställning: Hur skildrar pedagogerna leken? Ser de leken som en tillgång för att skapa en lärandesituation för språket? Utnyttjas detta i så fall i den dagliga verksamheten? Vilket samband ser pedagogerna mellan lek och språkutveckling? Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod. Med hjälp av intervjuer med pedagoger inom förskolan har vi undersökt synen på lek och språkutveckling. Vi har även studerat litteratur inom ämnet. Resultat: Utifrån intervjuundersökningen kan vi konstatera att de intervjuade pedagogerna anser att leken är relevant pedagogisk tillgång för förskolans pedagogiska verksamhet. Informanterna har beskrivit leken som en fantasiarena där barnen använder språket för att leken ska uppkomma och berikas. Genom att leka olika lekar och i dess ha olika roller har barnen möjlighet att använda och höra nya ord och även försöka sätta dem i ett sammanhang. En del av pedagogerna ansåg att leken bejakar barnens känslomässiga upplevelser och utvecklar en sociokulturell kompetens. Informanterna i undersökningen beskrev sin roll i leken som en jämlikpart i förhållande till barnen, genom att visa respekt för barnens nuvarande interesse men med utmanande frågor kan de utveckla leken till en lärandesituation.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectbarnswe
dc.subjectlekswe
dc.subjectspråkutvecklingswe
dc.subjectinteraktionswe
dc.subjectpedagogerswe
dc.title"Utan lek inget språk, utan språk ingen lek."swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post