Show simple item record

dc.contributor.authorHjortsberg, Ceciliaswe
dc.contributor.authorWretljung, Annalenaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:35Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:35Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7272
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka varför lärare för de tidiga åldrarna väljer att arbeta med utematematik, samt hur de förhåller sig till styrdokumenten i detta arbetssätt. Vår huvudfråga är "Varför väljer lärare utematematik" och vi använder oss av kvalitativ intervjumetod för att kunna besvara denna fråga. Största delen av vårt material består av fem intervjuer med sex respondenter (varav fem lärare och en fritidspedagog) som arbetar med utematematik i sin undervisning. I behandlingen av intervjumaterialet använder vi oss av transkribering och metoden meningskategorisering. Lärarnas främsta orsak till att de väljer utematematik beror på deras syn på elevernas behov. Lärarna menar att utematematik gynnar alla elever. Den gör matematiken verklig och konkret och ger eleverna en balans mellan abstrakt och konkret matematik samt balans mellan teori och praktik. Eleverna får förståelse för att matematiken finns runtomkring dem hela tiden och inte bara i en matematikbok. Genom utematematiken får eleverna variation i sitt matematiklärande. Eleverna får arbeta med sin kropp och sina sinnen. Elevernas hälsa förbättras och de får röra på sig. Eleverna kan koncentrera sig bättre på utematematiklektionerna än inomhuslektionerna. Utematematiken främjar samarbete mellan eleverna genom att det är enklare för dem att jobba i grupp då utrymme och ljudnivå inte utgör något hinder för kommunikationen. Dessutom menar lärarna att utematematik är roligt och lustfyllt för både elever och lärare. Utifrån uppsatsens resultat och diskussion menar vi att det genom utematematik är möjligt för lärare att nå fler styrdokumentsmål än vad som är möjligt genom att enbart använda sig av klassrummet. Vårt resultat visar även att utematematiken ger eleverna större förutsättningar att förankra och befästa matematiska kunskaper. Vi anser att utematematiken kan stärka läraryrkets professionalitet genom att vi som lärare kan genomföra vårt uppdrag utifrån vår kompetens och inte enbart utifrån en (matematik) bok.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleVarför väljer lärare utematematik?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record