Datorspelet som undervisande medium: Aspekter och egenskaper hos datorspelet som främjar lärande
Sammanfattning
Sammanfattning
Bakgrund
Vi som skriver det här examensarbetet heter Petter Ljungqvist och Panagiota Diamantidou. Vi
studerar till lärare i engelska och bild respektive engelska och svenska.
Syfte
Vi vill med det här arbetet undersöka vilka egenskaper och aspekter hos ett datorspel som
möjliggör och stimulerar lärande, samt testa dessa egenskaper hos vårt eget spel, The Tropic
of Capricorn.
Metod
För att kunna ta fram de aspekter som ett datospel bör ha för att möjliggöra och stimulera
lärande har vi tagit del av tidigare forskning. Vi har studerat traditionella
utvecklingspsykologiska teorier om spel och lek och de processer som definierar och styr
människans lärande, av vetenskapsmän som Vygotsky, Piaget och Luria. Vi har även tagit del
av modern forskning inom relativt nya akademiska fält, såsom ludologi och datorspelsstudier,
där forskare som Aarseth, Juul och Egenfeldt-Nielsen figurerar.
Utöver denna teoretiska ram har vi tagit fram ett eget datorspel, i vars utformande vi tagit
fasta på de aspekter som anses viktiga för att stimulera lärande. Detta spel, som framför allt
ska träna det engelska språket, har vi sedan låtit gymnasieelever testa.
Utifrån denna försöksstudie, som har videofilmats och transkriberas till text, har vi
analyserat resultatet av vårt spelprojekt. Tillsammans med en diskussion om den forskning vi
tagit del av utgör detta arbetets slutsats.
Resultat
Datorspel i allmänhet har ett antal egenskaper och aspekter som stimulerar och förstärker dess
effekter på lärandet. Trots att mycket tematisk kunskap förblir oapplicerbar på "verkliga"
situationer på grund av upprättandet av sociokulturella ramverk, finns det fog att hävda att de
verktyg med vilket ett spel spelas kan skapa mentala representationer i kraft av, bland andra
faktorer, sin multimodalitet och interaktivitet.
Vi vill hävda att datorspelet The Tropic of Capricorn uppvisade egenskaper som är
nödvändiga för att lärande ska äga rum.
Våra observationer pekade på att försöksdeltagarna i varierande utsträckning tillgodogjorde
sig kunskap och språkliga färdigheter som en följd av spelets aktivitet och det samarbete
aktiviteten innebar.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Diamantidou, Panagiota
Ljungqvist, Petter
Språk
sv