Show simple item record

dc.contributor.authorKrusenvik, Annikaswe
dc.contributor.authorAspgren, Ann-Kathrineswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:44Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:44Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7286
dc.description.abstractSyfte Vi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- och utomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98). De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken för barnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan av pedagogerna? Metod Vi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. Enkäten delades ut till sex förskoleavdelningar. (Två avdelningar med inriktning mot traditionell förskolepedagogik, två avdelningar med inriktning mot Montessoripedagogik och två avdelningar med inriktning mot utomhuspedagogik). Under tre förmiddagar observerade vi en avdelning inom varje inriktning. Litteratur som berörde ämnet har vi också bearbetat. Resultat Vi kom fram till att pedagogerna i förskolan hade ambitioner att arbeta med matematik på ett medvetet sätt med utgångspunkt från läroplanen. Till övervägande del visade det sig att pedagogernas bristande ämneskunskaper och otillräckliga didaktiska utbildning inom matematikämnet ledde till ett omedvetet förhållningssätt gentemot barnen när det gäller matematik. Beroende på hur stor medvetenheten var hos pedagogen så synliggjordes matematiken mer eller mindre för barnen. Är man som pedagog mindre medveten ligger fokus nästan enbart på att räkna antal. När det gällde att dokumentera och utvärdera barns matematikförståelse i förskolan hade vi vid observationer sett att bara en liten del eller inget alls genomfördes inom detta ämne. Betydelse för läraryrket Vår studie fick oss att inse hur viktigt det är uppgradera sina ämneskunskaper kontinuerligt genom kompetensutveckling och att ta del av ny forskning. Pedagogens ämneskunskaper har betydelse för synliggörandet av matematiken.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectmedvetenhetswe
dc.subjectmatematikswe
dc.subjecttraditionell förskolepedagswe
dc.titleFörskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record