• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärobokens vara eller inte vara i matematikundervisningen ­ en kvalitativ intervjustudie om lärobokens för- och nackdelar.

Sammanfattning
Syfte Syftet med vår uppsats är att undersöka verksamma pedagogers argument när det gäller att använda alternativt inte använda en lärobok i matematikundervisningen, samt de för- och nackdelar för såväl elever som lärare som de ser med respektive arbetssätt. Undersökningen avser skolår 1-6. Frågeställningar · Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att använda sig av en lärobok i matematikundervisningen? · Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att helt eller delvis utesluta läroboken? Metod Undersökningen omfattar åtta kvalitativa intervjuer med lika många pedagoger på fyra olika skolor. Intervjuerna har skrivits ut och analyserats. Resultat och didaktiska implikationer Utifrån dessa intervjuer i kombination med tidigare forskning har vi dragit slutsatsen att det finns såväl för- som nackdelar med de båda arbetssätten. Det tycks dock vara så att lärobokens främsta fördel är att den underlättar lärarens planering medan de flesta elevers lärande gynnas av en undervisning som inte är styrd av en lärobok. Det bör dock tilläggas att en lärobok kan använda på så många olika sätt, i många olika syften och därmed ge olika resultat. Dessa slutsatser har naturligtvis betydelse för hur vi i framtiden vill lägga upp vår undervisning. Om det nu är så att en läroboksstyrd undervisning hämmar elevernas lärande och matematiska utveckling måste vi använda andra undervisningsmetoder. Läroboken får inte utgör ett styrmedel utan bara vara ett hjälpmedel.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7287
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-161.pdf (271.5Kb)
Datum
2007
Författare
Svedholm, Charlotte
Johnsson, Anna-Karin
Nyckelord
för- och nackdelar
lärobok
matematikundervisning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV