• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Skinnet är ju väldigt stort ibland" En studie i hur lärare kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter

Abstract
Syfte Vårt syfte är att undersöka hur lärare anser att koncentrationssvårigheter bland elever kan förebyggas och förmildras. Frågeställningar · Vad lägger lärare i begreppet koncentrationssvårigheter? · Hur kan en lärandemiljö se ut som förebygger och förmildrar koncentrationssvårigheter? · Hur ser lärare på möjligheten att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter? · Vilket bemötande kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter? Metod och material Undersökningen bygger på en kvalitativ studie, baserad på elva intervjuer med lärare, verksamma inom skolår 1-6 i grundskolan. Vid intervjuerna användes halvstrukturerade frågor. Materialet samlades in och sammanställdes under rubriker utifrån vårt syfte och våra frågeställningar. Resultat Resultatet visar att lärarna i undersökningen uppfattar koncentrationssvårigheter på snarlika sätt. Ur intervjuerna framkom dock att lärarna använder sig av skilda sätt för att förebygga och förmildra svårig- heterna hos eleverna. Sammanfattningsvis visar resultatet att koncentrationssvårigheter kan förebyggas genom målinriktat samt individanpassat arbete, tydlighet, struktur, och ett positivt bemötande. Betydelse för läraryrket Undersökningens relevans för läraryrket är betydande, då den visar möjligheter till att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter i skolan. Enligt lärarens bildningsuppdrag ska man arbeta målinriktat och utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter. När det gäller barn med koncentrationssvårig- heter måste därför läraren tänka efter; vems är problemet?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7298
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-179.pdf (340.8Kb)
Date
2007
Author
Gabrielsson, Anneli
Sund, Annika
Fröjd, Anna
Keywords
Koncentrationssvårigheter
förebygga och förmildra
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV