"Skinnet är ju väldigt stort ibland" En studie i hur lärare kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte är att undersöka hur lärare anser att koncentrationssvårigheter bland elever kan förebyggas och
förmildras.
Frågeställningar
· Vad lägger lärare i begreppet koncentrationssvårigheter?
· Hur kan en lärandemiljö se ut som förebygger och förmildrar koncentrationssvårigheter?
· Hur ser lärare på möjligheten att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter?
· Vilket bemötande kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie, baserad på elva intervjuer med lärare, verksamma inom
skolår 1-6 i grundskolan. Vid intervjuerna användes halvstrukturerade frågor. Materialet samlades in och
sammanställdes under rubriker utifrån vårt syfte och våra frågeställningar.
Resultat
Resultatet visar att lärarna i undersökningen uppfattar koncentrationssvårigheter på snarlika sätt. Ur
intervjuerna framkom dock att lärarna använder sig av skilda sätt för att förebygga och förmildra svårig-
heterna hos eleverna. Sammanfattningsvis visar resultatet att koncentrationssvårigheter kan förebyggas
genom målinriktat samt individanpassat arbete, tydlighet, struktur, och ett positivt bemötande.
Betydelse för läraryrket
Undersökningens relevans för läraryrket är betydande, då den visar möjligheter till att förebygga och
förmildra koncentrationssvårigheter i skolan. Enligt lärarens bildningsuppdrag ska man arbeta målinriktat
och utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter. När det gäller barn med koncentrationssvårig-
heter måste därför läraren tänka efter; vems är problemet?
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Gabrielsson, Anneli
Sund, Annika
Fröjd, Anna
Nyckelord
Koncentrationssvårigheter
förebygga och förmildra
Språk
sv