• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grupprocesser inom lärarlag

Sammanfattning
Syfte och bakgrund Studiens syfte var att skaffa kunskap och konkreta verktyg som främjar lärarlagsarbete. Vi ville skaffa oss ett ovanifrån perspektiv för att se helheten. Målet är att kunna se konflikter som en del av grupprocessen och kunna göra skillnad på person och profession. Vi är förebilder för våra elever och hur vårat samarbete fungerar speglar sig direkt i barnens relationer till varandra. Huvudfråga Hur kan jag som lärare medverka till att mina kollegor i mitt arbetslag utvecklar en känsla för · samarbete, solidaritet och ansvar och drar åt samma håll för våra elevers bästa? Underfrågor Har kunskap om grupprocesser någon betydelse för ett gott samarbete i ett lärarlag? · Hur kan utvecklingen i ett arbetslag beskrivas? · Metod och material En kvalitativ metod inom det etnografiska fältet i form av en studie av vår egen grupprocess genom vilken vi blir ett team. Vi i undersökningsgruppen är både observatörer och objekt. I rapporten har vi fingerat namn och kallar oss för Karin, Miranda och Sofie. Materialet som vi har använt oss av är individuella reflexionsdagböcker, diskussioner, tankar och uppfattningar om olika företeelser i vår grupprocess. Resultat Vi har kommit fram till att kunskap om grupprocesser är en nödvändighet för att få ut så mycket som möjligt av ett arbetslag. Med kunskaper om grupprocesser kan man lätt känna igen och förstå de olika faser en grupp går igenom och utnyttja konflikten för att stimulera till kreativitet, nytänkande och personlig utveckling. Vi är nu väl medvetna om att en grupp utan konflikter stagnerar. Från vår empiriska studie har vi erfarit att ingen grupp kan vara helt harmonisk, för en sådan grupp skulle vara utan process och struktur. Resultaten visar också att det är viktig att tala om konflikter då det sker och inte vänta till långt senare, när de inblandade har fått utrymme att tolka utifrån sin synvinkel utan att ta med den andres perspektiv. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7301
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-184.pdf (821.0Kb)
Datum
2007
Författare
Wärja, Maria
Jansson, Katarina
Ubillus, Ada
Nyckelord
Grupprocesser
samarbete i lag
konflikthantering
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV