En jämförande studie av undervisningsmaterial för saxofon med fokus på improvisation och gehörsinlärning
Abstract
Syfte
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur improvisation och gehörsinlärning lyfts fram i undervisningsmaterial
för saxofon och om de bidrar till en kreativ undervisningsmiljö. Kommer läromedlen från en traditionell
musiklärartradition eller från en afro-amerikansk tradition och vad karakteriserar dessa traditioner?
Metod
Jag har valt att göra en jämförande studie av läromedel för saxofon. Jag har analyserat och jämfört ett antal
läromedel med hjälp av olika frågeställningar. För att göra ett urval bland undervisningsmaterialet har jag valt att
först konstruera en enkät med ett antal frågor som jag skickade till samtliga saxofonpedagoger i Göteborgs stad.
Genom enkätsvaren valdes ett material ut för vidare analys.
Resultat
Jag valde ut två saxofonskolor som jag sedan jämfört med varandra. De utvalda böckerna liknar varandra på
många sätt samtidigt som de är skrivna ur olika traditioner. De två saxofonskolorna kompletterar varandra på ett
bra sätt och kan med fördel användas tillsammans för att få ett mer komplett undervisningsmaterial. Alla de
tillfrågade saxofonpedagogerna arbetar med improvisation och gehörsinlärning och inför detta i ett tidigt skede i
sin undervisning. Detta ställer krav på undervisningsmaterialet. De undersökta saxofonskolorna uppfyller till viss
del de krav som ställs på improvisation och gehörsinlärning men bör kompletteras med eget material. Här ställs
ett stort ansvar på saxofonpedagogerna i valet av undervisningsmaterial. Materialet motsvarar och uppfyller flera
av de mål som ställs i kursplaner och styrdokument men är inte komplett.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Andersson, Andreas
Keywords
Läromedel
saxofon
improvisation
gehörsinlärning
Language
sv