• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En jämförande studie av undervisningsmaterial för saxofon ­ med fokus på improvisation och gehörsinlärning

Sammanfattning
Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur improvisation och gehörsinlärning lyfts fram i undervisningsmaterial för saxofon och om de bidrar till en kreativ undervisningsmiljö. Kommer läromedlen från en traditionell musiklärartradition eller från en afro-amerikansk tradition och vad karakteriserar dessa traditioner? Metod Jag har valt att göra en jämförande studie av läromedel för saxofon. Jag har analyserat och jämfört ett antal läromedel med hjälp av olika frågeställningar. För att göra ett urval bland undervisningsmaterialet har jag valt att först konstruera en enkät med ett antal frågor som jag skickade till samtliga saxofonpedagoger i Göteborgs stad. Genom enkätsvaren valdes ett material ut för vidare analys. Resultat Jag valde ut två saxofonskolor som jag sedan jämfört med varandra. De utvalda böckerna liknar varandra på många sätt samtidigt som de är skrivna ur olika traditioner. De två saxofonskolorna kompletterar varandra på ett bra sätt och kan med fördel användas tillsammans för att få ett mer komplett undervisningsmaterial. Alla de tillfrågade saxofonpedagogerna arbetar med improvisation och gehörsinlärning och inför detta i ett tidigt skede i sin undervisning. Detta ställer krav på undervisningsmaterialet. De undersökta saxofonskolorna uppfyller till viss del de krav som ställs på improvisation och gehörsinlärning men bör kompletteras med eget material. Här ställs ett stort ansvar på saxofonpedagogerna i valet av undervisningsmaterial. Materialet motsvarar och uppfyller flera av de mål som ställs i kursplaner och styrdokument men är inte komplett.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7309
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-6112-02.pdf (430.7Kb)
Datum
2007
Författare
Andersson, Andreas
Nyckelord
Läromedel
saxofon
improvisation
gehörsinlärning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV