• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En jämförande studie av undervisningsmaterial för saxofon ­ med fokus på improvisation och gehörsinlärning

Abstract
Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur improvisation och gehörsinlärning lyfts fram i undervisningsmaterial för saxofon och om de bidrar till en kreativ undervisningsmiljö. Kommer läromedlen från en traditionell musiklärartradition eller från en afro-amerikansk tradition och vad karakteriserar dessa traditioner? Metod Jag har valt att göra en jämförande studie av läromedel för saxofon. Jag har analyserat och jämfört ett antal läromedel med hjälp av olika frågeställningar. För att göra ett urval bland undervisningsmaterialet har jag valt att först konstruera en enkät med ett antal frågor som jag skickade till samtliga saxofonpedagoger i Göteborgs stad. Genom enkätsvaren valdes ett material ut för vidare analys. Resultat Jag valde ut två saxofonskolor som jag sedan jämfört med varandra. De utvalda böckerna liknar varandra på många sätt samtidigt som de är skrivna ur olika traditioner. De två saxofonskolorna kompletterar varandra på ett bra sätt och kan med fördel användas tillsammans för att få ett mer komplett undervisningsmaterial. Alla de tillfrågade saxofonpedagogerna arbetar med improvisation och gehörsinlärning och inför detta i ett tidigt skede i sin undervisning. Detta ställer krav på undervisningsmaterialet. De undersökta saxofonskolorna uppfyller till viss del de krav som ställs på improvisation och gehörsinlärning men bör kompletteras med eget material. Här ställs ett stort ansvar på saxofonpedagogerna i valet av undervisningsmaterial. Materialet motsvarar och uppfyller flera av de mål som ställs i kursplaner och styrdokument men är inte komplett.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7309
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-6112-02.pdf (430.7Kb)
Date
2007
Author
Andersson, Andreas
Keywords
Läromedel
saxofon
improvisation
gehörsinlärning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV