• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion.

Abstract
Titel: Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion Författare: Carl Cidson Lycke Termin och år: Termin 9 (10), år 2006 Examinationsnivå: C Institution: Institutionen för religionsvetenskap och teologi Göteborgs universitet Handledare: Bo Claesson och Kerstin von Brömssen Rapportnummer: HT06-1130-01I Nyckelord: Didaktik, religion, prov, undervisning, skola, provforskning, perspektiv, essentiell, religionskunskap, kärna, religionsdidaktik, essentialism, essentialistisk, progressiv, hermeneutisk, grundskola. Sammanfattning Syfte: Syftet med undersökningen är att granska och beskriva olika typer av kunskap och perspektiv som kan konstateras och mätas genom dagens prov i religionskunskap i grundskolans senare år. Studien ska belysa den kunskapssyn eller didaktiska tradition som representeras av utvalda prov inom religionsämnet. Granskningen ska också visa om det föreligger en diskrepans mellan kunskapssynen som förmedlas via proven i religionsundervisningen i förhållande till läroplanens strävansmål och aktuell didaktisk forskning. Huvudfrågeställning: Hur ser religionsundervisningen ut i grundskolan i dag? Vilken kunskapssyn eller didaktisk tradition råder? Vilka perspektiv förmedlas när svenska lärare undervisar om religioner och trosutövare runt om i världen? Dominerar den traditionella essentialistiska synen på religioner i dagens religionsundervisning? Metod: Kvalitativ textanalys Material: Skriftliga prov i ämnet religionskunskap från grundskolans senare del. Resultat: Undersökningen visar bland annat att: • Religionsproven i stor utsträckning präglas av en essentiell kunskapssyn. • Frågorna i proven nästan uteslutande utgörs av enkla faktafrågor utan krav på reflektion. • Religionen islam särbehandlas i flera fall med demoniserande frågeställningar som riskerar att skapa intolerans mot muslimer.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/7330
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1130-01I.pdf (184.2Kb)
Date
2007
Author
Cidson Lycke, Carl
Keywords
perspektiv
essentiell
Didaktik
religion
prov
undervisning
skola
provforskning
hermeneutisk
religionskunskap, kärna, religionsdidaktik
Publication type
other
Series/Report no.
HT06-1130-01I
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV