• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion.

Sammanfattning
Titel: Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion Författare: Carl Cidson Lycke Termin och år: Termin 9 (10), år 2006 Examinationsnivå: C Institution: Institutionen för religionsvetenskap och teologi Göteborgs universitet Handledare: Bo Claesson och Kerstin von Brömssen Rapportnummer: HT06-1130-01I Nyckelord: Didaktik, religion, prov, undervisning, skola, provforskning, perspektiv, essentiell, religionskunskap, kärna, religionsdidaktik, essentialism, essentialistisk, progressiv, hermeneutisk, grundskola. Sammanfattning Syfte: Syftet med undersökningen är att granska och beskriva olika typer av kunskap och perspektiv som kan konstateras och mätas genom dagens prov i religionskunskap i grundskolans senare år. Studien ska belysa den kunskapssyn eller didaktiska tradition som representeras av utvalda prov inom religionsämnet. Granskningen ska också visa om det föreligger en diskrepans mellan kunskapssynen som förmedlas via proven i religionsundervisningen i förhållande till läroplanens strävansmål och aktuell didaktisk forskning. Huvudfrågeställning: Hur ser religionsundervisningen ut i grundskolan i dag? Vilken kunskapssyn eller didaktisk tradition råder? Vilka perspektiv förmedlas när svenska lärare undervisar om religioner och trosutövare runt om i världen? Dominerar den traditionella essentialistiska synen på religioner i dagens religionsundervisning? Metod: Kvalitativ textanalys Material: Skriftliga prov i ämnet religionskunskap från grundskolans senare del. Resultat: Undersökningen visar bland annat att: • Religionsproven i stor utsträckning präglas av en essentiell kunskapssyn. • Frågorna i proven nästan uteslutande utgörs av enkla faktafrågor utan krav på reflektion. • Religionen islam särbehandlas i flera fall med demoniserande frågeställningar som riskerar att skapa intolerans mot muslimer.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7330
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1130-01I.pdf (184.2Kb)
Datum
2007
Författare
Cidson Lycke, Carl
Nyckelord
perspektiv
essentiell
Didaktik
religion
prov
undervisning
skola
provforskning
hermeneutisk
religionskunskap, kärna, religionsdidaktik
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
HT06-1130-01I
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV