LA REPRESENTACIÓN DE LA MUJER EN “VAMPIRO”, “EL ALMOHADÓN DE PLUMAS” Y “THANATOPIA” Un análisis de tres cuentos góticos
Abstract
Under 1800-talet fanns det ett begränsat antal modeller för kvinnor, både i
vardagen och i litteraturen, och dessa modeller har blivit symboliska för de kvinnliga
karaktärerna i den gotiska litteraturen. Modellerna är återkommande i ett stort antal verk men
det är dock inte säkert att en karaktär enbart passar i en specifik modell, utan det kan hända att
vissa skrider mellan två eller fler. Därför tänkte den här uppsatsen analysera tre kvinnliga
karaktärer från tre spanskspråkiga gotiska noveller: Inés från “Vampiro” (1901) av Emilia
Pardo Bazán, Alicia från “El almohadón de plumas” (1917) av Horacio Quiroga och la
madrastra från “Thanatopia” (1925) av Rubén Darío. Genom att beskåda de kvinnliga
karaktärernas roller, attribut och framställningar kommer de att kategoriseras in i de mest
passande modellerna när det kommer till gotisk litteratur. Analysen visar att två av de tre
karaktärerna tillhör mer än en modell medan den tredje är en brusten gestaltning av en gotisk
modell. Det går även att se hur författarna använt sig av intertextualitet i sina noveller, både
för att alludera till klassiska gotiska verk samt till sagor.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-08-12Author
Björkroth, Julia
Keywords
Hispanic literature
Women’s role
Emilia Pardo Bazán
Horacio Quiroga
Rubén Darío
Series/Report no.
SPL 2022-026
Language
spa