Hur anpassar den svenska dagligvaruhandeln sin affärsmodell till en ökad E-handel?
Abstract
Inom dagligvaruhandel år 2021 utgjorde e-handeln 5,8 av procent den totala marknadsandelen. Dagligvaruhandeln är en av de branscher med lägst andel e-handel, detta gör att e-handeln förväntas fortsatt ha hög tillväxt, där det prognostiseras att e-handel kommer att utgöra mellan 12-18 av försäljning inom dagligvaruhandel år 2030.
En affärsmodell kan ses som arkitekturen för hur ett företag skapar värde, att definiera en affärsmodell ger företagen en förståelse för hur de skapar värde för deras kunder och hur de ska organisera sig för att göra det. Ett nytt affärslandskap skapar nya möjligheter för företag att skapa värde, därför ökar behovet för företagen att finna nya sätt att skapa värde och då
förändra sina affärsmodeller.
Författaren har under studien arbetat med en abduktiv forskningsansats. Där arbetet utgick från en preliminär teoretisk ram, som med tiden utvecklas enligt vad som upptäcks genom det empiriska fältarbetet, samt genom analys och tolkning. Då studiens syfte var att beskriva och kartlägga de åtgärder butikerna gör, valdes en kvalitativ studie, vilket skapar möjlighet att
uppfatta saker och ting genom den observerades ögon, vilket hjälper den betraktade att få djupare förståelse om varför den observerade agerar på ett visst sätt. Till datainsamlingen valdes att genomföra kvalitativa intervjuer och intervjutillfällena användes en semistrukturerad intervjustruktur.
Den teoretiska referensramen har byggts upp av tidigare teorier och studier kring ämnena affärsmodellen och dess komponenter, drivkrafter till förändring och kundernas förändrade beteende inom e-handel. Utifrån intervjuerna har tre olika teman identifierats och kopplats till den teoretiska referensramen. Dessa är, drivkrafter till e-handel, affärsmodellens
komponenter och utveckling och förändring av e-handel.
Uppsatsen visar att e-handel nu blivit en del av vardagen för dagligvaruhandeln. Kunderna är idag så pass bortskämda med möjligheten att kunna handla närsomhelst och hur de vill. Att inte kunna erbjuda sina kunder möjligheten att handla online kan därför leda till att dessa kunder försvinner. Uppsatsen visar också de viktigaste komponenterna som de svenska
dagligvaruhandelsföretagen behöver tänka på för att anpassa sin affärsmodell till en ökad e-handel.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-08-16Author
Bengtsson, Oliver
Keywords
e-handel, dagligvaruhandel, affärsmodell, förändring
Series/Report no.
Management och organisation 22:41
Language
swe