• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Telefonförsäljning av försäkringar

Abstract
Uppsatsen kommer att behandla de frågeställningar som aktualiseras för försäkringsbolag som väljer att sälja sina försäkringar genom säljmetoden telefonförsäljning. Eftersom både telefonförsäljnings- och försäkringsområdet aktualiserar en mängd olika regelverk av olika karaktär, kan det då dessa regler skall fungera och verka på samma marknad uppkomma en del problem då lagreglerna inte alltid kompletterar varandra. Överlappande lagstiftning och i viss mån till och med motstridig lagstiftning är något som förekommer och som kommer att uppmärksammas i denna uppsats. I uppsatsen uppmärksammas de rättsliga hinder, möjligheter, risker och problem som är förenade med telefonförsäljning och som i sin tur är en grundläggande förutsättning för de kommersiella överväganden som försäkringsbolagen ställs inför vid val av säljkanal och säljmetod. Framställningen innehåller även förslag på hur dessa risker och problem kan hanteras av försäkringsaktörerna. I uppsatsen kommer inledningsvis den bakomliggande lagstiftningen som aktualiseras vid telefonförsäljning av försäkring att studeras. Mot bakgrund av denna studie skall ett antal frågeställningar och problem utkristalliseras utifrån lagstiftarens krav på försäkringsbolagen och dess samarbetspartners. Därefter skall dessa frågeställningar och problem analyseras utifrån deras praktiska implikationer i försäljningsprocessen. Analysen skall bl a innefatta en bedömning i frågan om de uppmärksammade problemen är hanterbara för försäkringsbolagen i den praktiska sälj¬situationen eller om de innebär att säljmetoden måste förändras eller till och med förkastas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7338
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
AugustaSpeiser.pdf (489.1Kb)
Date
2007-09-25
Author
Speiser, Augusta
Keywords
Försäkringsrätt
Konsumenträtt
Series/Report no.
2007:76
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV