Telefonförsäljning av försäkringar
Sammanfattning
Uppsatsen kommer att behandla de frågeställningar som aktualiseras för försäkringsbolag som väljer att sälja sina försäkringar genom säljmetoden telefonförsäljning. Eftersom både telefonförsäljnings- och försäkringsområdet aktualiserar en mängd olika regelverk av olika karaktär, kan det då dessa regler skall fungera och verka på samma marknad uppkomma en del problem då lagreglerna inte alltid kompletterar varandra. Överlappande lagstiftning och i viss mån till och med motstridig lagstiftning är något som förekommer och som kommer att uppmärksammas i denna uppsats.
I uppsatsen uppmärksammas de rättsliga hinder, möjligheter, risker och problem som är förenade med telefonförsäljning och som i sin tur är en grundläggande förutsättning för de kommersiella överväganden som försäkringsbolagen ställs inför vid val av säljkanal och säljmetod. Framställningen innehåller även förslag på hur dessa risker och problem kan hanteras av försäkringsaktörerna.
I uppsatsen kommer inledningsvis den bakomliggande lagstiftningen som aktualiseras vid telefonförsäljning av försäkring att studeras. Mot bakgrund av denna studie skall ett antal frågeställningar och problem utkristalliseras utifrån lagstiftarens krav på försäkringsbolagen och dess samarbetspartners. Därefter skall dessa frågeställningar och problem analyseras utifrån deras praktiska implikationer i försäljningsprocessen. Analysen skall bl a innefatta en bedömning i frågan om de uppmärksammade problemen är hanterbara för försäkringsbolagen i den praktiska sälj¬situationen eller om de innebär att säljmetoden måste förändras eller till och med förkastas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007-09-25Författare
Speiser, Augusta
Nyckelord
Försäkringsrätt
Konsumenträtt
Serie/rapportnr.
2007:76
Språk
swe