• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbildningspliktens praktik – Västra Götaland

Sammanfattning
I den här rapporten undersöks utbildningspliktens praktik i Västra Götaland – hur utbildningsplikten fungerar och har fungerat sedan införandet 2018. Utmaningar och framgångsfaktorer lyfts fram och förbättringsförslag presenteras. Utbildningsplikten gäller för deltagare i etableringsprogrammet med kort utbildningsbakgrund där Arbetsförmedlingen bedömer att matchning mot arbete inte är möjlig under tiden i programmet. Målet är att deltagarna ska närma sig arbetsmarknaden genom grundläggande utbildning. Utbildningen ska erbjudas inom den kommunala vuxenutbildningen, som därmed får ett ökat ansvar att tillhandahålla insatser anpassade till målgruppen. Rapportförfattarna understryker betydelsen av helhetssyn, samordning och flexibilitet i samverkan mellan aktörer involverade i utbildningsplikten för att effektivt kunna erbjuda målgruppen ett individanpassat innehåll av hög kvalitet. Följande områden lyfts fram som särskilt viktiga i det fortsatta utvecklingsarbetet med utbildningsplikten lokalt: tydlig ansvarsfördelning och mandat att ta helhetsansvar för deltagarnas planering och progression; realistiska mål som fokuserar på utbildningsmottaglighet och långsiktighet; konkretisering av hur samverkan ska gå till och vad den ska syfta till; strukturer som främjar effektiv samverkan och möjliggör flexibilitet i relation till såväl målgruppens heterogenitet som kommuners olika förutsättningar.
Utgivare
School of Public Administration/Förvaltningshögskolan
Övrig beskrivning
Studie är en rapport av Nanna Gillberg, Emma Ek Österberg och Patrik Zapata på uppdrag av Länsstyrelsen i Västra Götaland. De tre forskarna är också verksamma inom forskningsprojektet "Förändrade roller, framväxande nätverk: kommuner som upphandlare, arbetsgivare och entreprenör i arbetsmarknadsintegration", finansierat av Vetenskapsrådet.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73418
Samlingar
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
Fil(er)
full text (1.876Mb)
Datum
2022-08
Författare
Gillberg, Nanna
Ek Österberg, Emma
Zapata, Patrik
Nyckelord
utbildning, utbildningsplikt, integration, nyanlända, Västra Götaland, offentlig förvaltning
Publikationstyp
report
ISSN
1401-7199
Serie/rapportnr.
164
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV