• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samåkning via digitala plattformar En studie som undersöker vilka faktorer som påverkar svenska unga vuxnas intention till samåkning via digitala plattformar

Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Samåkning via digitala plattformar är ett transportalternativ som har fått relativt lite spridning i Sverige jämfört med många andra länder, trots de fördelar rörande samtliga hållbarhetsaspekter som förekommer vid samåkning. Samtidigt är samåkning via digitala plattformar den form av samåkning som har störst potential att växa. Därutöver är det är av vikt att förstå vad som motiverar människor till att samåka för att kunna utforma attraktiva samåkningsplattformar vilket i sin tur ökar samåkningen. Vidare existerar en kunskapslucka rörande samåkning i Sverige och hur viktiga olika faktorer är för att svenska individer ska samåka vilket gör det till ett intressant forskningsområde. Syfte: Att undersöka svenska unga vuxnas syn på utvalda faktorer kopplat till samåkning via digitala plattformar samt identifiera vilka samband som existerar mellan deras syn på faktorerna och könsidentitet samt ålder. Metod: En enkätundersökning besvarad av 224 svenska unga vuxna mellan åldrarna 18-30 har tolkats och diskuterats. Det empiriska materialet analyserades utifrån en teoretisk referensram som förklarar studiens använda interna och externa faktorer, barriärer till samåkning, historiska drivkrafter till samåkning och regressionsanalyser. Analys, diskussion och slutsats: 8 faktorer identifierades som särskilt viktiga för att svenska unga vuxna ska samåka via en digitala plattform. De två i huvudsak viktigaste faktorerna fastställdes som tillit och fysisk säkerhet. Därutöver observerades 4 statistiskt signifikanta samband mellan olika faktorer och könsidentitet och 4 statistiskt signifikanta samband mellan olika faktorer och ålder. Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie rörande i vilken utsträckning olika marknadsföringsaktiviteter kan motivera individer till att samåka kan anses vara viktig för att försöka åstadkomma en beteendeförändring. Därutöver kan en studie rörande intentioner till samåkning via digitala plattformar i ett urval av Sveriges städer förse forskningen med värdefull information för att undersöka nationella skillnader.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73428
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
21 22 22.pdf (1.206Mb)
Date
2022-08-23
Author
Ljungqvist, Pontus
Hammarsten, Jacob
Keywords
Samåkning, digitala samåkningsplattformar, interna faktorer, externa faktorer, regressionsanalys, enkätundersökning.
Series/Report no.
Logistik 21/22:22
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV