• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reproducering av västerländska normer i en Västafrikansk kontext En intersektionell analys av två internationella förskolor i Togo

Abstract
Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur två internationella förskolor i Togo producerar kön och ålder som skillnadskategorier, samt hur normer kring dessa skillnadskategorier möjligtvis samverkar och villkorar barnens möjligheter till lärande. Empirin till uppsatsen samlades in genom deltagande observationer samt fältanteckningar. Empirin analyserades med diskursteori som ramverk för maktanalysen samt postkoloniala perspektiv som försätter kolonialismen i nutid, med en intersektionell förståelse av subjekt där ålder, kön och ras utgör de intersektioner som fokuseras. Analysen visar att förskolorna styrs av den binära könsnormen vid utformning av såväl kunskap barnens ska läras som framtida arbetsmöjligheter. Vidare visar analysen att ålder konceptualiseras som skillnadskategorier där äldre barn förväntas ta mer ansvar och vara lugn och tålmodiga, till skillnad från de yngre barn som förväntas ha sämre möjligheter till att arbeta fokuserat över längre tid samt riskerar att utgöra ett störmoment vid undervisningstillfällen. Analysen visade även att det fanns en dissociation mellan förskolornas lokala familjekonstellationer och deras framställning av möjliga familjekonstellationer att anta.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73482
Collections
  • Masteruppsatser (IPKL)
View/Open
PDA523_V22_Frida.Lerman.docx (546.2Kb)
Date
2022-08-30
Author
Lerman, Frida
Keywords
nternational preschool, race, gender, age, discourse, postcolonial perspective.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV