Reproducering av västerländska normer i en Västafrikansk kontext En intersektionell analys av två internationella förskolor i Togo
Abstract
Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur två internationella förskolor i Togo producerar
kön och ålder som skillnadskategorier, samt hur normer kring dessa skillnadskategorier
möjligtvis samverkar och villkorar barnens möjligheter till lärande. Empirin till uppsatsen
samlades in genom deltagande observationer samt fältanteckningar. Empirin analyserades
med diskursteori som ramverk för maktanalysen samt postkoloniala perspektiv som försätter
kolonialismen i nutid, med en intersektionell förståelse av subjekt där ålder, kön och ras utgör
de intersektioner som fokuseras. Analysen visar att förskolorna styrs av den binära
könsnormen vid utformning av såväl kunskap barnens ska läras som framtida
arbetsmöjligheter. Vidare visar analysen att ålder konceptualiseras som skillnadskategorier
där äldre barn förväntas ta mer ansvar och vara lugn och tålmodiga, till skillnad från de yngre
barn som förväntas ha sämre möjligheter till att arbeta fokuserat över längre tid samt riskerar
att utgöra ett störmoment vid undervisningstillfällen. Analysen visade även att det fanns en
dissociation mellan förskolornas lokala familjekonstellationer och deras framställning av
möjliga familjekonstellationer att anta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-08-30Author
Lerman, Frida
Keywords
nternational preschool, race, gender, age, discourse, postcolonial perspective.
Language
swe