• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reproducering av västerländska normer i en Västafrikansk kontext En intersektionell analys av två internationella förskolor i Togo

Sammanfattning
Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur två internationella förskolor i Togo producerar kön och ålder som skillnadskategorier, samt hur normer kring dessa skillnadskategorier möjligtvis samverkar och villkorar barnens möjligheter till lärande. Empirin till uppsatsen samlades in genom deltagande observationer samt fältanteckningar. Empirin analyserades med diskursteori som ramverk för maktanalysen samt postkoloniala perspektiv som försätter kolonialismen i nutid, med en intersektionell förståelse av subjekt där ålder, kön och ras utgör de intersektioner som fokuseras. Analysen visar att förskolorna styrs av den binära könsnormen vid utformning av såväl kunskap barnens ska läras som framtida arbetsmöjligheter. Vidare visar analysen att ålder konceptualiseras som skillnadskategorier där äldre barn förväntas ta mer ansvar och vara lugn och tålmodiga, till skillnad från de yngre barn som förväntas ha sämre möjligheter till att arbeta fokuserat över längre tid samt riskerar att utgöra ett störmoment vid undervisningstillfällen. Analysen visade även att det fanns en dissociation mellan förskolornas lokala familjekonstellationer och deras framställning av möjliga familjekonstellationer att anta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73482
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPKL)
Fil(er)
PDA523_V22_Frida.Lerman.docx (546.2Kb)
Datum
2022-08-30
Författare
Lerman, Frida
Nyckelord
nternational preschool, race, gender, age, discourse, postcolonial perspective.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV