• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrering av hållbarhet i ekonomistyrning inom optikbranschen

Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är ett aktuellt ämne och även något som företag inom optikbranschen arbetar med. Hela samhället måste förbättras för att nå klimatmålen 2030 och hållbarhet är även något som gynnar företag på lång sikt. Kritik har däremot riktats mot företagens hållbarhetsarbete. Detta då företag kan säga en sak men göra en annan. För att hållbarhetsarbetet ska genomsyra företagen behöver det integreras i ekonomistyrningen och inte bara vara något som pratas om eller visas externt i rapporteringen. En undersökning av vilka styrverktyg företag använder sig av när de arbetar med hållbarhet, är därför intressant att utföra. Detta för att få fram vilken samhällsnytta branschen faktiskt bidrar med och vilka motiv som kan ligga bakom hållbarhetsarbetet. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka företag inom optikbranschen för att förklara hur de integrerar hållbarhet i sin ekonomistyrning samt för att identifiera möjliga motiv som ligger bakom arbetet med, och rapporteringen av, hållbarhet. Metod och datainsamling: En kvalitativ forskningsmetod användes för att besvara uppsatsens frågeställningar. Fyra företag inom optikbranschen utgjorde uppsatsens undersökningsobjekt. Både en granskning av samtliga fyra företagens offentliga dokument och intervjuer på två företag har genomförts för att få fram det empiriska materialet. Teoretisk referensram: Hållbarhet är ett ämne som har diskuterats mycket inom ekonomistyrningsfältet hos företag. Flera forskare har integrerat hållbarhet i ekonomistyrningen och till sin hjälp har de använts sig av olika ekonomistyrningsmodeller. En av modellerna är Levers of Control (LOC), vilket även denna uppsats utgår ifrån vid undersökningen av företagens styrverktyg. Vidare används två teoretiska ramverk för att kritiskt undersöka företagens hållbarhetsarbete. Ett av ramverken handlar om chefers etiska motiv till hållbarhetsarbetet och det andra om organisatoriskt hyckleri och organisatoriska fasader som kan förekomma i samband med hållbarhetsrapportering. Resultat och Slutsats: Företagen har idag flera styrverktyg för att styra hållbarhetsarbetet. Det finns däremot förbättringspotential, vilket även flera av företagen arbetar med i dag att utveckla. En viss grad av hyckleri kan förekomma i dagsläget och även en progressiv fasad till följd av rapporteringen att de i kommande perioder ska sätta fler och tydligare mål. Företagen kan däremot sägas vara på god väg mot ett hållbarhetsarbete som verkligen genomsyrar verksamheten. Frågan är dock om det är en åtgärd som är nödvändig, då optikbranschen inte har någon större negativ påverkan på miljön.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73545
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
Student essay (835.4Kb)
Date
2022-09-07
Author
Eriksson, Caroline
Kidmark, Clara
Keywords
Hållbarhet
ekonomistyrning
optikbranschen
motiv
Series/Report no.
Redovisning
21/22:9
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV