Integrering av hållbarhet i ekonomistyrning inom optikbranschen
Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är ett aktuellt ämne och även något som
företag inom optikbranschen arbetar med. Hela samhället måste förbättras för att nå
klimatmålen 2030 och hållbarhet är även något som gynnar företag på lång sikt. Kritik har
däremot riktats mot företagens hållbarhetsarbete. Detta då företag kan säga en sak men göra
en annan. För att hållbarhetsarbetet ska genomsyra företagen behöver det integreras i
ekonomistyrningen och inte bara vara något som pratas om eller visas externt i
rapporteringen. En undersökning av vilka styrverktyg företag använder sig av när de arbetar
med hållbarhet, är därför intressant att utföra. Detta för att få fram vilken samhällsnytta
branschen faktiskt bidrar med och vilka motiv som kan ligga bakom hållbarhetsarbetet.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka företag inom optikbranschen för att förklara hur
de integrerar hållbarhet i sin ekonomistyrning samt för att identifiera möjliga motiv som
ligger bakom arbetet med, och rapporteringen av, hållbarhet.
Metod och datainsamling: En kvalitativ forskningsmetod användes för att besvara
uppsatsens frågeställningar. Fyra företag inom optikbranschen utgjorde uppsatsens
undersökningsobjekt. Både en granskning av samtliga fyra företagens offentliga dokument
och intervjuer på två företag har genomförts för att få fram det empiriska materialet.
Teoretisk referensram: Hållbarhet är ett ämne som har diskuterats mycket inom
ekonomistyrningsfältet hos företag. Flera forskare har integrerat hållbarhet i
ekonomistyrningen och till sin hjälp har de använts sig av olika ekonomistyrningsmodeller.
En av modellerna är Levers of Control (LOC), vilket även denna uppsats utgår ifrån vid
undersökningen av företagens styrverktyg. Vidare används två teoretiska ramverk för att
kritiskt undersöka företagens hållbarhetsarbete. Ett av ramverken handlar om chefers etiska
motiv till hållbarhetsarbetet och det andra om organisatoriskt hyckleri och organisatoriska
fasader som kan förekomma i samband med hållbarhetsrapportering.
Resultat och Slutsats: Företagen har idag flera styrverktyg för att styra hållbarhetsarbetet.
Det finns däremot förbättringspotential, vilket även flera av företagen arbetar med i dag att
utveckla. En viss grad av hyckleri kan förekomma i dagsläget och även en progressiv fasad
till följd av rapporteringen att de i kommande perioder ska sätta fler och tydligare mål.
Företagen kan däremot sägas vara på god väg mot ett hållbarhetsarbete som verkligen
genomsyrar verksamheten. Frågan är dock om det är en åtgärd som är nödvändig, då
optikbranschen inte har någon större negativ påverkan på miljön.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2022-09-07Författare
Eriksson, Caroline
Kidmark, Clara
Nyckelord
Hållbarhet
ekonomistyrning
optikbranschen
motiv
Serie/rapportnr.
Redovisning
21/22:9
Språk
swe