• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målstyrning inom myndigheter. En studie om Polismyndigheten i Sverige

Abstract
Bakgrund: Sedan New Public Managements genomslag har målstyrning och prestationsmätning varit närvarande i många offentliga organisationer. Dock har styrformen även föranlett en del kritik, inte minst inom Polismyndigheten. Kvantitativa mål och mått har tidigare använts inom myndigheten, men organisationens verksamhetsplan tyder på att fokus numera är på kvalitativa mål. Därför är det intressant att undersöka hur styrformen ser ut idag. Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur myndigheter styr sin verksamhet med mål, samt hur denna styrning uppfattas inom organisationen. Vidare undersöker studien hur målstyrningen påverkar det operativa arbetet och vilka eventuella utmaningar som kan uppstå i arbetet mot uppsatta mål. Avgränsningar: Studien fokuserar på målstyrning och prestationsmätning inom en myndighet och hur detta påverkar medarbetarnas arbete. Vidare har studien begränsats till en viss myndighet, Polismyndigheten. Studien har sedan koncentrerats till ett mindre geografiskt område. Metod: Undersökningen tar form av en kvalitativ fallstudie baserad på sju intervjuer med medarbetare inom Polismyndigheten. Utifrån den teoretiska referensramen har det empiriska materialet analyserats i syfte att besvara studiens syfte. Resultat och slutsatser: De mest centrala resultaten är att myndigheten främst arbetar med outcome-mål och att styrningen präglas av autonomi. Studien visar på att Polismyndigheten inte arbetar med prestationsmätning i någon större utsträckning. Vidare visar resultatet att målstyrning främst uppfattas som en påminnelse för medarbetarna istället för att kontrollera och kräva ansvar. Slutligen indikerar studien att de utmaningar som finns ligger utanför myndighetens kontroll och utgörs av resurser, lagstiftning och politik. Förslag till fortsatt forskning: En uppföljande studie för att se eventuella förändringar av styrformen inom Polismyndigheten kan vara relevant. Vidare vore det intressant att genomföra en motsvarande studie av andra myndigheter för att undersöka generaliserbarheten av resultatet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73571
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
Student essay (1.123Mb)
Date
2022-09-08
Author
Sjögren, Ellinor
Janerstål, Sanna
Keywords
Målstyrning
offentliga organisationer
prestationsmätning
Polismyndigheten
Series/Report no.
Redovisning
21/22:22
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV