dc.contributor.author | Rådemo, Emma | |
dc.contributor.author | Skalja, Stella | |
dc.date.accessioned | 2022-09-14T12:20:42Z | |
dc.date.available | 2022-09-14T12:20:42Z | |
dc.date.issued | 2022-09-14 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73621 | |
dc.description.abstract | Studien syftade till att undersöka och få ökad förståelse för hur föräldrars vardag och
livsvillkor förändras avseende arbetssituation och ekonomi, välbefinnande och social situation
av att ha barn med problematisk skolfrånvaro. Vidare var syftet att få ökad kunskap om och
förståelse för föräldrars subjektiva upplevelser kopplat till fenomenet. Studien vilar därav på
en fenomenologisk ansats som intresserar sig för subjektet och dess livsvärld. Studien har
även fokuserat på föräldrarnas önskemål om och behov av stöd från professionella och
samhället. Sammantaget genomfördes 14 kvalitativa semistrukturerade intervjuer med 15
föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro. Det teoretiska ramverket utgjordes av
livsloppsperspektivet och andra relevanta teoretiska begrepp som stöd för att förstå det
empiriska materialet. Genomgående framgår det i studien att den problematiska skolfrånvaron
inverkar på föräldrarnas möjlighet att arbeta och försörja sig vilket kräver omfattande
anpassningar och förändringar för att möta såväl barnets behov och omgivningens krav.
Undersökningen synliggör att föräldrarnas livskvalitet och välbefinnande påverkas av
skolfrånvaron med exempel på negativa fysiska och emotionella effekter på den egna hälsan
samt inverkan på familjelivet och sociala relationer. Vidare synliggör studien att föräldrarna
upplevde avsaknad av stöd eller att det erhållna stödet varit otillräckligt i förhållande till det
omfattande ansvaret som de ålagts. På ett strukturellt plan efterlyste föräldrarna en nationell
samsyn och samordning runt skolfrånvaroproblematiken samt en tydligare ansvarsfördelning
mellan involverade parter. På ett individuellt plan efterfrågade föräldrarna
sammanfattningsvis ett individ- och behovsanpassat, icke-dömande och flexibelt stöd. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | problematisk skolfrånvaro | en_US |
dc.subject | föräldrar | en_US |
dc.subject | livsvillkor | en_US |
dc.subject | livskvalitet | en_US |
dc.subject | välbefinnande | en_US |
dc.subject | stöd | en_US |
dc.subject | problematic school absenteeism | en_US |
dc.subject | parents | en_US |
dc.subject | living conditions | en_US |
dc.subject | life quality | en_US |
dc.subject | well-being | en_US |
dc.subject | support | en_US |
dc.title | ”Vi har guppat runt i en båt på ett öppet hav, bara stormat runt” En kvalitativ studie om hur föräldrars livsvillkor förändras av att ha barn med problematisk skolfrånvaro | en_US |
dc.title.alternative | “We´ve been drifting around in the middle of a storm” - A qualitative study of how parents' living conditions change by having children with problematic school absenteeism. | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |