Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie.
Abstract
Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga
strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna
samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. Därför vill vi
undersöka hur förskollärarna ser på hur barnen använder det verbala språket i samband med det
sociala samspelet i leken.
Frågeställningarna vi valt att utgå ifrån är:
- Hur uppfattar förskollärarna att det verbala språket är viktigt för leken?
- Hur uppfattar förskollärare att det sociala samspelet gynnar barnens kommunikation i leken?
- På vilket sätt uppfattar förskollärarna att barnen använder språkliga strategier i leken?
Tio förskollärare från tre olika kommuner och vid åtta olika förskolor har blivit intervjuade. Studien
utgår från en kvalitativ ansats där vi utgått från ett fenomenografiskt perspektiv för att analysera den
insamlade empirin från intervjuerna. Studien belyser förskollärarnas olika uppfattningar om ämnet och
deras tolkningar som vi med hjälp av fenomenografi analyserat för att komma fram till slutresultatet.
Resultatet i studien lyfter fram förskollärarnas uppfattningar om att barns språkliga kompetens har en
stor innebörd för det sociala samspelet som sker i leken på förskolan. Förskollärarna framför att
barnen tillämpar många språkliga strategier i leken. Till exempel för att styra, få tillgång till leken eller
att uteslutas beroende på deras språkliga kompetens och utveckling. Lekens lustfyllda lärande anses
viktigt för att utveckla det verbala språket genom att samspela. Förskollärarna poängterar även att
barnen tar med sig dessa erfarenheter som är grundläggande sociala kompetenser.
View/ Open
Date
2021Author
Norgren, Sandra
Lampa, Amalia
Svensson, Maria Therése
Keywords
Verbalt språk
förskollärare
uppfattning
hierarkier
status
lek och samspel
Language
swe