• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie.

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. Därför vill vi undersöka hur förskollärarna ser på hur barnen använder det verbala språket i samband med det sociala samspelet i leken. Frågeställningarna vi valt att utgå ifrån är: - Hur uppfattar förskollärarna att det verbala språket är viktigt för leken? - Hur uppfattar förskollärare att det sociala samspelet gynnar barnens kommunikation i leken? - På vilket sätt uppfattar förskollärarna att barnen använder språkliga strategier i leken? Tio förskollärare från tre olika kommuner och vid åtta olika förskolor har blivit intervjuade. Studien utgår från en kvalitativ ansats där vi utgått från ett fenomenografiskt perspektiv för att analysera den insamlade empirin från intervjuerna. Studien belyser förskollärarnas olika uppfattningar om ämnet och deras tolkningar som vi med hjälp av fenomenografi analyserat för att komma fram till slutresultatet. Resultatet i studien lyfter fram förskollärarnas uppfattningar om att barns språkliga kompetens har en stor innebörd för det sociala samspelet som sker i leken på förskolan. Förskollärarna framför att barnen tillämpar många språkliga strategier i leken. Till exempel för att styra, få tillgång till leken eller att uteslutas beroende på deras språkliga kompetens och utveckling. Lekens lustfyllda lärande anses viktigt för att utveckla det verbala språket genom att samspela. Förskollärarna poängterar även att barnen tar med sig dessa erfarenheter som är grundläggande sociala kompetenser.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73633
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Norgren Lampa Svensson.pdf (512.1Kb)
Datum
2021
Författare
Norgren, Sandra
Lampa, Amalia
Svensson, Maria Therése
Nyckelord
Verbalt språk
förskollärare
uppfattning
hierarkier
status
lek och samspel
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV