• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning – lättare sagt än gjort?

Formative assessment – easier said than done?

Sammanfattning
Begreppet formativ bedömning är inte explicitgjort i den svenska läroplanen för grundskolan, men det är samtidigt något som lärare förväntas att arbeta med. Syftet med studien var att ta reda på hur fyra mellanstadielärare och två högstadielärare tolkar begreppet formativ bedömning, hur de resonerar kring relationen mellan formativ och summativ bedömning, hur lärarna säger sig arbeta med formativ bedömning vid arbetet med elevtexter i svenskämnet samt vilka utmaningar lärarna menar att det finns i arbetet med formativ bedömning. I studien användes semistrukturerade intervjuer där svensklärare, med olika lång arbetslivserfarenhet, deltog. Intervjuerna transkriberades och analyserades utifrån ett sociokulturellt perspektiv där språket är centralt. Resultatet visar att lärarna anser att formativ bedömning syftar till att utveckla lärandet. Ytterligare en aspekt som framkommer är att flertalet av lärarna särskiljer begreppen formativ och summativ bedömning. Genom lärarnas utsagor framkommer det att de ger lärarrespons samt låter eleverna arbeta med karmatrespons. Resultatet synliggör även utmaningar med formativ bedömning som tidsrelaterad, att det var svårt att hinna med, och svårigheter med att få eleverna att förstå samt ta till sig formativ bedömning. Det framkommer också att betydelsen av att en fungerande relation till eleverna i samband med formativ bedömning är av vikt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73672
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
Wihlborg, Kristina L6XA1A HT22.pdf (516.7Kb)
Datum
2022-09-26
Författare
Wihlborg, Kristina
Nyckelord
formativ bedömning, feedback, kamratrespons, skrivförmåga, lärarperspektiv
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV