• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhuspedagogik möjliggör ett vidgat arbetssätt. En kvalitativ studie om förskollärares syn på utomhuspedagogik.

Abstract
Följande studie syftar till att undersöka samt synliggör huruvida förskollärare arbetar med samt relaterar till utomhuspedagogik i syfte att främja barns lärande och utveckling. Studien undersöker även vilka förutsättningar som förskollärarna upplever ligger till grund för att bedriva ett sådant arbete. Studien utgår från följande frågeställningar; Hur definierar förskollärare begreppet utomhuspedagogik? Hur beskriver förskollärare att de arbetar med utomhuspedagogik i relation till barns lärande och utveckling? Vad upplever förskollärare för möjligheter och hinder i sitt arbete med att genomföra utomhuspedagogik? Studien grundar sig i en kvalitativ ansats där vi använt oss av semistrukturerade intervjufrågor med hjälp av ljudinspelning. Sex stycken förskollärare på olika geografiska platser i södra Sverige har blivit intervjuade. I resultatet framkommer det bland annat att samtliga förskollärare definierar utomhuspedagogik som ett väsentligt och betydelsefullt område i förskolans verksamhet. Resultatet påvisar även att förskolans placering skapar olika förutsättningar i arbetet samt att olika arbetssätt för att främja barns lärande och utveckling inom utomhuspedagogiken synliggörs. Slutsatserna som framkommit är att förskollärarna har en positiv syn på utomhuspedagogiken där möjligheterna övervinner hinderna. Samtliga förskollärare arbetar för att erbjuda barnen rätt förutsättningar för deras lärande och utveckling i utomhusmiljön utifrån de möjligheter som deras förskola erbjuder.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73727
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Annie Pettersson, Linn Eriksson.pdf (743.6Kb)
Date
2021
Author
Petersson, Annie
Eriksson, Linn
Keywords
Utomhuspedagogik, förskola, förskollärare, lärande och utveckling, fenomenografi
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV