• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blompojkar och monsterhundar - En analys av normkritisk barnlitteratur

Abstract
I denna studie undersöks genom en kvalitativ analys sex normkritiska barnböcker. De utvalda böckerna är bilderböcker riktade till barn i åldern mellan 3 och 6. Alla sex böcker skildrar queera karaktärer eller familjer. Syftet med studien är att observera hur olika icke-normativa identiteter skildras i de valda verken. Studien undersöker vilka föreställningar om kön, genus och sexualitet som är synliga i böckerna och hur författare och illustratörer konstruerar dessa föreställningar genom text och bild. Med hjälp av tidigare forskning och viktiga begrepp observeras hur normer om genus, kön och sexualitet påverkar de valda texterna. Närläsningen av texterna sker genom ett queerteoretiskt och normkritiskt förhållningssätt, och både text- och bildanalys används för att tolka verkens huvudteman, innehåll och stil. I analysen observeras olika skildringar såsom familjekonstellationer bestående av samkönade föräldrar samt berättelser om upplevelser för trans och icke binära karaktärer. Vi försöker tolka hur dessa teman tas upp och hur de förklaras på ett sätt som barn i förskoleåldern kan förstå. I textanalysen uppmärksammas vikten av nya begrepp och pronomen såsom pronomen hen. Genom bildanalys belyses funktionen av färgskalor och normer som genusmarkörer. Vidare diskuteras vikten av barn- och queerlitteratur i arbete med lärande och förändringsstrategier. Vår analys visar att det finns ett större behov av normkritiska barnböcker som är mångfacetterade och skildrar alla olika typer av situationer kontemporära förskolebarn lever i. I den avslutande diskussionen uttrycks ett behov för vidare forskning som bearbetar och expanderar denna studies tema med intersektionella analyser, samt ett behov av mer forskning kring vikten av att ge större utrymme till queera författare och forskare.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73728
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Arianna Piemonte, Linnea Bengtsson.pdf (515.1Kb)
Date
2021
Author
Bengtsson, Linnéa
Piemonte, Arianna
Keywords
Genus, queer, barnlitteratur, normkritisk, normer, bilderböcker.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV