Blompojkar och monsterhundar - En analys av normkritisk barnlitteratur
Abstract
I denna studie undersöks genom en kvalitativ analys sex normkritiska barnböcker. De utvalda
böckerna är bilderböcker riktade till barn i åldern mellan 3 och 6. Alla sex böcker skildrar
queera karaktärer eller familjer. Syftet med studien är att observera hur olika icke-normativa
identiteter skildras i de valda verken. Studien undersöker vilka föreställningar om kön, genus
och sexualitet som är synliga i böckerna och hur författare och illustratörer konstruerar dessa
föreställningar genom text och bild. Med hjälp av tidigare forskning och viktiga begrepp
observeras hur normer om genus, kön och sexualitet påverkar de valda texterna. Närläsningen
av texterna sker genom ett queerteoretiskt och normkritiskt förhållningssätt, och både text- och
bildanalys används för att tolka verkens huvudteman, innehåll och stil. I analysen observeras
olika skildringar såsom familjekonstellationer bestående av samkönade föräldrar samt
berättelser om upplevelser för trans och icke binära karaktärer. Vi försöker tolka hur dessa
teman tas upp och hur de förklaras på ett sätt som barn i förskoleåldern kan förstå. I textanalysen
uppmärksammas vikten av nya begrepp och pronomen såsom pronomen hen. Genom bildanalys
belyses funktionen av färgskalor och normer som genusmarkörer. Vidare diskuteras vikten av
barn- och queerlitteratur i arbete med lärande och förändringsstrategier. Vår analys visar att det
finns ett större behov av normkritiska barnböcker som är mångfacetterade och skildrar alla olika
typer av situationer kontemporära förskolebarn lever i. I den avslutande diskussionen uttrycks
ett behov för vidare forskning som bearbetar och expanderar denna studies tema med
intersektionella analyser, samt ett behov av mer forskning kring vikten av att ge större utrymme
till queera författare och forskare.
Date
2021Author
Bengtsson, Linnéa
Piemonte, Arianna
Keywords
Genus, queer, barnlitteratur, normkritisk, normer, bilderböcker.
Language
swe