• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Woooow Linus! Fick du superkrafter nu Linus?” En kvalitativ studie om jämställdhet i förskolan.

Sammanfattning
Denna studie har utgångspunkt i styrdokumenten och uppdraget i förskolan som är att främja jämställdhet och motverka stereotypa könsroller. Syftet med studien har varit att undersöka hur arbetet med jämställdhet framträder i förskolan genom att rikta uppmärksamhet mot samspelet mellan förskollärare och barn under förskollärarens undervisningssituationer, utifrån ett genusperspektiv. Aspekter som är i fokus är förskollärarnas fördelning av talutrymme och uppmärksamhet, bemötande och språkbruk, samt agerande. Studiens forskningsfrågor är: Skiljer sig förskollärarnas språkbruk och bemötande av pojkar respektive flickor åt i undervisningssituationerna, och isåfall hur? Skiljer sig förskollärarnas fördelning av talutrymme och uppmärksamhet mot pojkar respektive flickor åt i undervisningssituationerna, och isåfall hur? Går det att urskilja normer om kön i förskollärarnas agerande gentemot barnen i undervisningssituationerna? Isåfall vilka? Empirin som ligger till grund för studien är insamlad genom videoobservationer under tre lärarledda undervisningssituationer på en förskola i en större stad. Observationerna har skett under lärarledd undervisning i form av olika aktiviteter i mindre grupp. Det empiriska materialet har analyserats utifrån feministisk poststrukturalism och teorins centrala begrepp: diskurs, positionering, subjektskapande samt materialisering och performativitet. Resultatet som har framkommit är att det finns skillnader i förskollärarnas bemötande, språkbruk, fördelning av uppmärksamhet och agerande utifrån ett genusperspektiv i samspelet mellan förskollärare och barn i undervisningssituationerna.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73731
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Claudia Delbro, Matilda Berg Fischier.pdf (898.9Kb)
Datum
2021
Författare
Delbro, Claudia
Berg Fischier, Matilda
Nyckelord
Genus, jämställdhet, feministisk poststrukturalism, förskollärare, förskola, genusperspektiv.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV