dc.description.abstract | Denna studie har utgångspunkt i styrdokumenten och uppdraget i förskolan som är att främja
jämställdhet och motverka stereotypa könsroller. Syftet med studien har varit att undersöka
hur arbetet med jämställdhet framträder i förskolan genom att rikta uppmärksamhet mot
samspelet mellan förskollärare och barn under förskollärarens undervisningssituationer,
utifrån ett genusperspektiv. Aspekter som är i fokus är förskollärarnas fördelning av
talutrymme och uppmärksamhet, bemötande och språkbruk, samt agerande. Studiens
forskningsfrågor är: Skiljer sig förskollärarnas språkbruk och bemötande av pojkar respektive
flickor åt i undervisningssituationerna, och isåfall hur? Skiljer sig förskollärarnas fördelning
av talutrymme och uppmärksamhet mot pojkar respektive flickor åt i
undervisningssituationerna, och isåfall hur? Går det att urskilja normer om kön i
förskollärarnas agerande gentemot barnen i undervisningssituationerna? Isåfall vilka?
Empirin som ligger till grund för studien är insamlad genom videoobservationer under tre
lärarledda undervisningssituationer på en förskola i en större stad. Observationerna har skett
under lärarledd undervisning i form av olika aktiviteter i mindre grupp. Det empiriska
materialet har analyserats utifrån feministisk poststrukturalism och teorins centrala begrepp:
diskurs, positionering, subjektskapande samt materialisering och performativitet. Resultatet
som har framkommit är att det finns skillnader i förskollärarnas bemötande, språkbruk,
fördelning av uppmärksamhet och agerande utifrån ett genusperspektiv i samspelet mellan
förskollärare och barn i undervisningssituationerna. | en_US |