Förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap
Abstract
Detta arbete undersöker förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som
undervisningsmetod inom naturvetenskap, samt hur dessa används i förskolans verksamhet.
Studien bygger på en kvantitativ metod som samlar in empiri genom en webbenkät.
Enkätundersökningen genomfördes inom kommunala förskolor i Göteborgs kommun. Denna
studie har utformats med den fenomenografiska ansatsen och Lindströms modell om estetiska
lärprocesser som utgångspunkt i alla dess delar. Den insamlade datan analyserades sedan med
hjälp av den fenomenografiska ansatsens analysmetod och beskrivande statistik. Resultaten
visade på att en stor del av respondenterna uppfattade de estetiska uttrycksformerna som en
positiv och gynnsam undervisningsmetod inom naturvetenskap. De lyfte även flera
intressanta och relativt varierande exempel på hur de arbetat med de olika estetiska
uttrycksformerna som undervisningsmetod. Studiens resultat gick inte att generalisera på
grund av stort bortfall, och som en följd finns även en bortfallsanalys skriven. Även om
studiens resultat inte är generaliserbart anser vi att vår undersökning belyser ett viktigt
ämnesområde som det i nuläget råder bristande forskning kring. Med studien hoppas vi kunna
uppmärksamma detta arbetssätt och inspirera till vidare forskning samt intresse hos dess
läsare.
Date
2021Author
Källström, Elina
Wärn, Hanna
Keywords
undervisningsmetod, de estetiska uttrycksformerna, naturvetenskap, förskola, förskolepedagoger
Language
swe