“Motverka maskulin aggressivitet med det feminina.” En intervjustudie om pedagogers arbete med genus i förskolan.
Sammanfattning
Forskning visar att pedagoger som inte reflekterar över sin medvetenhet och förhållningssätt
till genus i förskolan riskerar att bidra till att upprätthålla stereotypiska könsmönster och
könsroller i sin verksamhet. Därmed är det av vikt att förskollärare arbetar med genus
kontinuerligt för att främja alla barns lika möjligheter och rättigheter. Syftet med detta arbete
är att studera hur förskollärare beskriver sitt arbete med att motverka stereotypa könsmönster
och könsroller i sin verksamhet, detta även i relation till läroplanens värdegrund. Vi har valt
intervju som metod och använt ljudupptagning som verktyg, samt att vi även har fört
anteckningar under intervjuerna. Ett av resultaten var att de flesta pedagogerna beskrev sitt
arbete som könsneutralt, då deras arbetssätt präglades av neutralitet och att ge alla barn lika
möjligheter oavsett kön. Men det fanns även tendenser till ett kompensatoriskt
förhållningssätt då vissa pedagoger försökte kompensera mot stereotypa könsmönster genom
språket bland annat. Ett annat resultat var att förskolemiljö och arbetsmaterial har stor
betydelse för barns identitetsutveckling för att skapa förutsättningar för barn att överskrida
könsmönster. Ytterligare ett resultat var att pojkar skulle prata och visa känslor vilket de
kopplade till läroplanen, då den vilar på stereotypiska feminina egenskaper såsom känslor.
Det framkom även att pedagogerna arbetade med att stärka flickors självkänsla för att ta mer
plats och på så sätt ge dem lika stort utrymme som pojkar så att det blir en jämlik balans.
Pedagogerna beskrev även att stor del av de stereotypa förväntningar som finns på barnen
kommer hemifrån från vuxna och även från samhället i stort.
Datum
2021Författare
Ahmad, Lavin
Nygren, Rebecca
Grann, Josefin
Nyckelord
Genus, kön, könsstereotypa mönster, könsstereotypa roller, flickor, pojkar, pedagogers förhållningssätt, poststrukturell feministisk teori, queerteori, könsneutral pedagogik, kompensatorisk pedagogik, maskulina respektive feminina egenskaper.
Språk
swe