• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Motverka maskulin aggressivitet med det feminina.” En intervjustudie om pedagogers arbete med genus i förskolan.

Sammanfattning
Forskning visar att pedagoger som inte reflekterar över sin medvetenhet och förhållningssätt till genus i förskolan riskerar att bidra till att upprätthålla stereotypiska könsmönster och könsroller i sin verksamhet. Därmed är det av vikt att förskollärare arbetar med genus kontinuerligt för att främja alla barns lika möjligheter och rättigheter. Syftet med detta arbete är att studera hur förskollärare beskriver sitt arbete med att motverka stereotypa könsmönster och könsroller i sin verksamhet, detta även i relation till läroplanens värdegrund. Vi har valt intervju som metod och använt ljudupptagning som verktyg, samt att vi även har fört anteckningar under intervjuerna. Ett av resultaten var att de flesta pedagogerna beskrev sitt arbete som könsneutralt, då deras arbetssätt präglades av neutralitet och att ge alla barn lika möjligheter oavsett kön. Men det fanns även tendenser till ett kompensatoriskt förhållningssätt då vissa pedagoger försökte kompensera mot stereotypa könsmönster genom språket bland annat. Ett annat resultat var att förskolemiljö och arbetsmaterial har stor betydelse för barns identitetsutveckling för att skapa förutsättningar för barn att överskrida könsmönster. Ytterligare ett resultat var att pojkar skulle prata och visa känslor vilket de kopplade till läroplanen, då den vilar på stereotypiska feminina egenskaper såsom känslor. Det framkom även att pedagogerna arbetade med att stärka flickors självkänsla för att ta mer plats och på så sätt ge dem lika stort utrymme som pojkar så att det blir en jämlik balans. Pedagogerna beskrev även att stor del av de stereotypa förväntningar som finns på barnen kommer hemifrån från vuxna och även från samhället i stort.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73749
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Lavin Ahmad, Rebecca Nygren, Josefin Grann.pdf (677.5Kb)
Datum
2021
Författare
Ahmad, Lavin
Nygren, Rebecca
Grann, Josefin
Nyckelord
Genus, kön, könsstereotypa mönster, könsstereotypa roller, flickor, pojkar, pedagogers förhållningssätt, poststrukturell feministisk teori, queerteori, könsneutral pedagogik, kompensatorisk pedagogik, maskulina respektive feminina egenskaper.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV