Show simple item record

dc.contributor.authorÅberg, Maria
dc.contributor.authorGrufman, Ammi
dc.date.accessioned2022-10-06T11:50:21Z
dc.date.available2022-10-06T11:50:21Z
dc.date.issued2022-10-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73754
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig genom den undervisningen. Uppsatsen är skriven ur ett fenomenologiskt perspektiv och empirin är hämtad från intervjuer med högstadielärare som undervisar på olika skolor och i olika ämnen för hållbar utveckling, genom att samarbeta med andra samhällsaktörer – som intresseorganisationer eller företag. Studien visar att det finns tre bakomliggande incitament till varför lärare inleder samarbeten med andra samhällsaktörer; lärares egna kunskaper, skolans struktur och samlade kompetens, samt skolans styrdokument. Studien visar också att lärare inleder samarbeten med andra samhällsaktörer för att de önskar fördjupa elevernas ämneskunskaper inom det egna ämnet. Genom samarbeten erbjuds elever ta del av andra miljöer och samtal där eleverna blir lyssnade på som jämlikar. Transformativt lärande, ”nu-undervisning” och värdeskapande lärande ger eleverna verktyg som gör dem till aktörer i ett samhälle i snabb förändring, enligt lärarna.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectlärande för hållbar utveckling, handlingskompetens, transformativt lärande, nuundervisning, värdeskapande lärande, samarbete, andra samhällsaktöreren_US
dc.titleUtbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändringen_US
dc.title.alternativeEducation for sustainable development – teaching through collaboration and learing for changeen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record