• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring

Education for sustainable development – teaching through collaboration and learing for change

Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig genom den undervisningen. Uppsatsen är skriven ur ett fenomenologiskt perspektiv och empirin är hämtad från intervjuer med högstadielärare som undervisar på olika skolor och i olika ämnen för hållbar utveckling, genom att samarbeta med andra samhällsaktörer – som intresseorganisationer eller företag. Studien visar att det finns tre bakomliggande incitament till varför lärare inleder samarbeten med andra samhällsaktörer; lärares egna kunskaper, skolans struktur och samlade kompetens, samt skolans styrdokument. Studien visar också att lärare inleder samarbeten med andra samhällsaktörer för att de önskar fördjupa elevernas ämneskunskaper inom det egna ämnet. Genom samarbeten erbjuds elever ta del av andra miljöer och samtal där eleverna blir lyssnade på som jämlikar. Transformativt lärande, ”nu-undervisning” och värdeskapande lärande ger eleverna verktyg som gör dem till aktörer i ett samhälle i snabb förändring, enligt lärarna.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73754
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
åbergmaria_189933_6130990_Utbildning_för_hållbar_utveckling_220604[1].pdf (849.1Kb)
Date
2022-10-06
Author
Åberg, Maria
Grufman, Ammi
Keywords
lärande för hållbar utveckling, handlingskompetens, transformativt lärande, nuundervisning, värdeskapande lärande, samarbete, andra samhällsaktörer
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV