• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares kommunikationsarbete. Med fokus på autismspektrum.

Abstract
Intresset av alla barns kommunikationsmöjligheter, men speciellt barn inom autismspektrum, växte fram hos oss när vi under en kurs på förskollärarutbildningen fick nya kunskaper inom anpassat kommunikationsarbete. När vi under en nästkommande kurs, VFU:n samt på våra respektive arbetsplatser fick se med egna ögon hur förskollärare arbetar med detta blev vi förvånade över dess osynlighet, alltså i vilken utsträckning förskollärare faktiskt anpassar kommunikationsmöjligheterna i verksamheten utefter att ge alla barn möjligheter att utveckla sina kommunikativa förmågor. I denna studie riktas fokus på förskollärares uppfattningar om kommunikationsarbetet för barn inom autismspektrum. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares olika uppfattningar vad gäller kommunikationsarbetet med barn inom autismspektrum i förskolan. Den övergripande frågeställningen handlar om på vilket sätt förskollärare uppfattar möjligheter respektive hinder i kommunikationsarbetet på förskolan. De två underliggande frågorna handlar om kommunikationsarbetet i den fysiska miljön samt alternativ och kompletterande kommunikation. För att undersöka förskollärares uppfattningar används intervju som metod. Verktyg och material för att samla in data är zoom och en ljudinspelningsfunktion. Det studien kom fram till var att möjligheterna med förskollärares anpassningar är oändliga men att det finns ett flertal aspekter som påverkar arbetets möjligheter i form av hinder. Sammanfattningsvis handlar det om att man som förskollärare har ett komplext uppdrag där man ibland kan känna sig otillräcklig.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73755
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Julia Larsson, Wilma Bandh.pdf (678.1Kb)
Date
2021
Author
Bandh, Wilma
Larsson, Julia
Keywords
Autismspektrum, kommunikationsarbete, förskollärare.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV