Förskollärares kommunikationsarbete. Med fokus på autismspektrum.
Sammanfattning
Intresset av alla barns kommunikationsmöjligheter, men speciellt barn inom autismspektrum,
växte fram hos oss när vi under en kurs på förskollärarutbildningen fick nya kunskaper inom
anpassat kommunikationsarbete. När vi under en nästkommande kurs, VFU:n samt på våra
respektive arbetsplatser fick se med egna ögon hur förskollärare arbetar med detta blev vi
förvånade över dess osynlighet, alltså i vilken utsträckning förskollärare faktiskt anpassar
kommunikationsmöjligheterna i verksamheten utefter att ge alla barn möjligheter att utveckla
sina kommunikativa förmågor. I denna studie riktas fokus på förskollärares uppfattningar om
kommunikationsarbetet för barn inom autismspektrum.
Syftet med studien är att synliggöra förskollärares olika uppfattningar vad gäller
kommunikationsarbetet med barn inom autismspektrum i förskolan. Den övergripande
frågeställningen handlar om på vilket sätt förskollärare uppfattar möjligheter respektive
hinder i kommunikationsarbetet på förskolan. De två underliggande frågorna handlar om
kommunikationsarbetet i den fysiska miljön samt alternativ och kompletterande
kommunikation.
För att undersöka förskollärares uppfattningar används intervju som metod. Verktyg och
material för att samla in data är zoom och en ljudinspelningsfunktion.
Det studien kom fram till var att möjligheterna med förskollärares anpassningar är oändliga
men att det finns ett flertal aspekter som påverkar arbetets möjligheter i form av hinder.
Sammanfattningsvis handlar det om att man som förskollärare har ett komplext uppdrag där
man ibland kan känna sig otillräcklig.
Datum
2021Författare
Bandh, Wilma
Larsson, Julia
Nyckelord
Autismspektrum, kommunikationsarbete, förskollärare.
Språk
swe