Show simple item record

dc.contributor.authorKarlberg, Johanna
dc.contributor.authorHällsten, Emelie
dc.contributor.authorPalmquist, Alexander
dc.date.accessioned2022-10-07T08:53:17Z
dc.date.available2022-10-07T08:53:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73772
dc.description.abstractEnligt Läroplan för förskolan (2018) står det att förskolan ska sträva för att alla barn ska få delta i både utbildningssituationer och fri lek utifrån sina egna förutsättningar. Det står även att barnen ska få den stöttning de behöver för att tillgodose sina individuella behov. Detta ansvar har bl.a. förskollärare att sträva efter. Syftet i denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd. För att nå studiens syfte har vi tre frågeställningar: 1) Vilka olika uppfattningar har förskollärare när det kommer till fenomenet inkludering angående barn i behov av särskilt stöd? 2) Vilka olika uppfattningar har förskollärare angående utmaningar och svårigheter när det kommer till inkludering i förskolan med fokus på barn i behov av särskilt stöd? 3) Vilka olika uppfattningar har förskollärare på sin egen kompetens kring att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan? Studien bygger på fenomenografisk metodologi och nio förskollärare från tre olika kommuner har intervjuats. Studiens resultat visar att förskollärare delar en positiv uppfattning och inställning gentemot inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Dock har det framkommit i resultatet att inkludering av barn i behov av särskilt stöd för med sig en del utmaningar och svårigheter för att främja arbetet. I studien framkommer flera olika uppfattningar angående hinder för inkludering: bland annat barngruppsstorlek, brist på planeringstid och arbetslagets ojämna utbildnings- och kompetensnivå. Det framkommer att förskollärare uppfattar att inkludering av barn i behov av särskilt stöd påverkar alla barnen i barngruppen positivt och ger med sig flera fördelar. En slutsats som framgick från resultatet om inkludering av barn i behov av särskilt stöd är att det finns en tudelning kring detta. Det uppfattas som något bra och positivt men det faktiska omständigheterna gör det svårt att främja inkludering i förskolan.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectbarn i behov av särskilt stöd, inkludering, förskollärare, uppfattning.en_US
dc.titleFörskollärares uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record